انتشار این مقاله


چگونه عادات کوچک مثبت به بهتر شدن زندگی روزمره شما کمک می‌کند؟

مهم نیست که یک عادت چقدر کوچک باشد؛ عادات در شکل‌گیری شخصیتمان تأثیرگذارند.

مهم نیست که یک عادت چقدر کوچک باشد، عادات تاثیر گذار اند. به عقیده‌ی جیمز کلییر، نویسنده کتاب عادت‌های اتمی، عادات ما در شکل‌گیری شخصیتمان هم بصورت منفی و هم مثبت مشارکت می‌کنند. در نتیجه، ایجاد یک سیستم عادات‌ در تبدیل شدن به کسی که می‌خواهید باشید، اثر بیشتری نسبت به هدف گذاری‌های بزرگ برای تغییر دارد. در طول زمان اثر این عادت‌ها به شما در ایجاد تغییر و رشد کمک می‌کند.

اکثر عادت‌های روزانه ما کوچک هستند، زیرا آنها به طور خودکار انجام می‌دهیم، و به سختی متوجه آن‌ها و اثری که بر زندگی ما دارند، می‌شویم. ما در حال انتظار برای آسانسور گوشی‌های خود را بررسی می‌کنیم. قبل از اینکه لباس بپوشیم قهوه می‌خوریم. ولی اگر ما از این لحظات کوچک برای ایجاد عادت‌هایی که شادی و رفاه ما را بیشتر می‌کند، استفاده کنیم چه؟

افزایش میزان شادی روزانه من با عادات مثبت


وقتی اولین بار این حرف را در یک پادکست شنیدم، دوره زمانی از زندگی من بود که کارهایم در حال خراب شدن بودند. روزهای من پر از عجله و شلوغ بود،. من کاری را بلافاصله پس از کار دیگر انجلم می‌دادم، اما همچنان احساس منفصل بودن و درهم برهم بودن داشتم مثل اینکه به دور خودم می‌چرخیدم. عصر، من هیچ نظری راجع به اینکه روز من خوب بود یا بد، نداشتم .

وقتی این احساس را می‌کنم، می‌خواهم به این احساس با این جمله که من باید خودم را جمع و جور کنم پاسخ دهم، هر کاری که می‌خواهد باشد، ممکن است بدست آوردن پول بیشتر باشد، چیز بزرگی را در جایی منتشر کنم یا اندکی وزن کم کنم. مطمئنا باید یک هدف بزرگی داشته باشم که می‌توانم به آن برسم و با تلاش برای رسیدن به این هدف به روز‌هایم معنی بدهم …

مشکل این طرز تفکر این است که من مجبورم بیشتر با به دور خودم چرخیدن به آن پاسخ دهم. من بیش از حد متمرکز بر یک هدف منحصر به فرد متمرکز می‌شوم و می‌دانم تا زمانی که به آن نرسم، راضی نخواهم شد. این مشکل اساسی را حل نمی‌کند، زندگی روزمره من به من کمکی نمی‌کند.

کار کلیر به من کمک کرد تا این اندیشه را کنار بگذارم. در حالی که من تمایل به فکر کردن به تصویر بزرگ داشتم، کار او به من کمک کرد تا مزایای نگاه کردن به تصویر کوچک را برای افزایش رضایت، با ایجاد عادت‌های کوچک شروع کنم.

عادت های کوچک که تفاوت‌های بزرگی را در زندگی ایجاد می‌کنند.


برای اینکه کاملا صادق باشم، زمانی که برای رسیدن به عادتهایی نیاز داشتم تا روز‌هایم را بهتر کنم احساس غرق شدن داشتم و احساس غم و اندوه می‌کردم. کار‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با آن خود را فریب دهید، من پس از صحبت با اشلی هامپتون، دکترای روانشناسی و مربی مجرب و Melissa Green، Psy.D.، که متخصص در استفاده از روانشناسی مثبت برای ایجاد شادی است، من احساس کردم کمی روشن‌تر می‌توانم در مورد آنچه که می‌خواهم فکر کنم. به طور خاص، من تصمیم گرفتم که یک تمرین قدردانی، اعمال عمدی محبت آمیز و یک زمان بیداری زودتر از همیشه را به روتین روزهایم اضافه کنم.

دکتر گرین پیشنهاد می‌دهد « سه چیز خوب را که در آن روز خاص اتفاق افتاد بنویسید. » حتی اگر شما فقط دو هفته به طور مداوم این کار را انجام دهید، تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که تغییرات مثبت زیادی در خلق و خوی شما ایجاد خواهد شد. این کار بشمار یاد می‌دهد که اتفاقات خوبی را که در حال وقوع است را ببینید. “

هنگامی که به اقدامات عمدی از روی مهربانی رسیدیم، دکتر گرین توضیح داد که به دلیل اینکه انسان‌ها به یکدیگر نیاز دارند، ما بازخورد کاری را دریافت می‌کنیم، که قبلاً برای فرد دیگری آن را انجام داده‌ایم.

در نهایت، من می‌دانستم که یک زمان بیداری زودتر، چیزی است برای ایجاد حس آرامش بیشتر نیاز داشتم، با این کار من فرصت دویدن پیش از شروع کار را پیدا می‌کنم.

جشن گرفتن موفقیت‌های کوچک


در تمام این تغییرات و تغییر عادت‌های روزمره من، شاید مهمترین بخش آماده بودن برای جشن گرفتن تغییرات و موفقیت‌های کوچک است. زیان بیش از حد بلندپرواز بودن و بیش از حد متمرکز بودن بر روی آنچه که می‌خواهید این است اهمیت کار مهمی که هر روز انجام می‌دهید را فراموش می‌کنید.
زمانی که لازم است راه‌هایی برای جشن گرفتن پیدا کنید، باید کاملا خود را بشناسید تا بدانید که چه کاری واقعا موجب تشویق شما می‌شود. برای دکتر هامپتون و بسیاری از مراجعان او، چک کردن فعالیت‌های روزانه و خط زدن کارهای انجام شده از لیست مانند یک عمل ساده‌ی جشن گرفتن بود. در کتاب کلیر، او نمونه‌هایی مانند پاداش‌های پولی را مثال می‌زند، یعنی مبلغی را برای انجام یک عادت روزانه به خودتان بدهید.

به عقیده کلیر این اقدامات کوچک هر چند جالب باشند باید یک ویژگی مشترک داشته باشند: آنها باید قدرت کافی برای ایجاد لذت بمنظور داشته باشند تا انگیزه عمل سریع را در شما ایجاد کنند.

بعقیده‌ی دکتر هیپتتون: «حرکت رو به جلو شما را برای حرکت به سوی آینده آماده می‌کند.» «از آنجا که اگر شما یک گام به پیش رو دارید، احتمالا مرحله دوم را نیز انجام خواهید داد . بنابراین، یک قدم رو به جلو باید به اندازه دو مرحله به جلو جشن گرفته شود. همه چیز مهم است. »

اگر می‌خواهید عادت جدیدی را در خود ایجاد کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
باید نشانه‌ای داشته باشید.
اشتیاق باعث ایجاد عادت می‌شود.
باید پاسخی بگیرید.
پاداش گرفتن باعث پاسخ می‌شود.
این توصیف عادت‌ها به من کمک کرد تا سیستم هماهنگ عادات مثبت را که بنظرم لازم می‌رسید بسازم، به من کمک کرد تا به موفقیت‌های خود ادامه دهم زیرا عادت‌های شادتر به زندگی‌ام اضافه کردم.

به عنوان مثال، تمرین قدردانی، چیزی است که من انجام داده ام، امیدوارم فقط به یاد داشته باشم که هر روز آن را انجام دهم. این بار، من یک سیستم ایجاد می‌کنم که می دانم با قرار دادن آن در یک مجموعه‌ای از عادت‌هایی که قبلا وجود داشته است، قطعا اثر گذار خواهد بود.

در انتهای روز، نشانه من رفتن به تخت است. در حال حاضر عمل قدردانی اولین چیزی است که من پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهم. با توجه به یک یادداشت از کتاب کلییر، من تمایل خود را به وسوسه تبدیل می‌کنم – من همیشه مشتاق غرق شدن در هر رمانی که می‌خوانم هستم، بنابراین من چالشی برای خودم می‌گذارم که بلافاصله بعد از نوشتن سه نکته مثبت آن روز می‌توانم کتاب بخوانم. من این کار را با قرار دادن کاغذ و قلم کنار تخت خوابم آسان می‌کنم. در نهایت، من کار را با چک کردن «دفتر قدردانی» که در فهرست کارهای من قرار دارد و یک عمل ساده جشن گرفتن که تأثیر بزرگی دارد، تمام می‌کنم.

من در حال کار بر روی استفاده از این سیستم در مورد دو هدف دیگر شادی بخش زندگی‌ام می‌باشم: انجام اقدام بهنگام و افزایش مهربانی. برای مثال، اولین کاری که صبح انجام می‌دهم و از کار‌های مورد علاقه من است قهوه نوشیدن و ۱۰ دقیقه مطالعه مجله می‌باشد. اولین نشانه من در انجام مهربانی عمدی، این است که تصمیم گرفتم صبح هنگامی که که به اعمال فرزندانم را دیدم با مهربانی با آن‌ها برخورد کنم و یا چیز خاصی به آن‌ها بدم.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید