انتشار این مقاله


کنفوسیوس چه کسی بود؟

کنفوسیوس معتقد بود که همه مردم و جامعه‌ای که آن‌ زندگی می‌کنند از یک یادگیری و چشم انداز اخلاقی مادام‌العمر بهره می‌برند.

کنفوسیوس معتقد بود که همه مردم و جامعه‌ای که آن‌ زندگی می‌کنند از یک یادگیری و چشم انداز اخلاقی مادام‌العمر بهره می‌برند.
متون چینی باستان، قد کنفوسیوس را در حدود ۹ فوت ۶ اینچ ثبت کرده‌اند. با این که ممکن است این متن در اندازه فیزیکی او بیش از حد اغراق کرده باشد، اما شکی نیست که کنفوسیوس استاد و فیلسوف بلند مرتبه‌ای بود. آرمان‌های او به طور ذاتی با هویت ملی چین و تمدن آسیای شرقی پیوند خورده است.
فردی که در غرب به عنوان کنفوسیوس شناخته می‌شود در Kongqiu 551 سال پیش از میلاد در نزدیکی Qufu در شرق چین متولد شد. احتمالا خانواده‌اش زمانی جزو اشراف زادگان بودند، اما ظاهرا به سختی افتاده‌اند، زیرا او به عنوان یک مرد جوان به کار‌های یدی مشغول بود.


عشق به یادگیری


کنفوسیوس به زودی اشتیاق بسیاری برای تحصیلات و آموزش از خود نشان داد. او بعدا به شاگردان خود می‌گفت: “در ۱۵ سالگی، من قلبم را برای یادگیری فدا کردم.” او به مطالعه موسیقی، ریاضیات، مطالعات کلاسیک، تاریخ و غیره می‌پرداخت. او به ویژه شیفته سال‌های اولیه سلسله (.Zhou (2546-1046B.C بود، دوره‌ای سراسر صلح که به عنوان عصر طلایی که نیاز به احیا داشت، در نظر می‌گرفت.

او سال‌ها برای ورود مجدد به عرصه‌ی بهبود و اصلاح خدمات عمومی تلاش کرد ، اما در عوض، به عنوان يک معلم موفقيت بيشتري را به دست آورد. با اعتقاد به این که همه‌ی انسان‌ها می‌توانند از آموزش و پرورش بهره مند شوند با سنت به تقابل پرداخت. او یادگیری مادام العمر را « به نفع خود شخص» یعنی آگاهی شخصی و پیشرفت شخصی می‌دانست. او دایره وسیعی از افراد را مجذوب خود کرده بود، که او را به عنوان کنگفوزی (استاد کنگ) می‌شناختند. این دانش آموزان کلمات کنفوسیوس را در The Analects، مجموعه ای از مفاهیم اخلاقی، جمع آوری کردنند.
همانطور که در The Analects بیان شده‌ است، کنفوسیوس معتقد بود که هماهنگی اجتماعی به طور طبیعی از نظم مناسب افراد در رابطه با
یکدیگر، با واحد خانواده به عنوان پایه و اساس جامعه شکل می‌گیرد. بنابراین، او به تمایلات شخصی مانند خیرخواهی، احترام به بزرگسالان تأکید ویژه‌ای داشت زیرا آن را برای تربیت افراد با تحصیلات و وجدان، که از طریق خدمات عمومی به جامعه نفع می‌رسانند، ضروری می‌دانست.


فراگیر شدن تعالیم کنفوسیوس


کنفوسیوس عمدتا در روزگار خود نادیده گرفته می‌شد. هنگامی که او در سال ۴۷۹ پیش از میلاد درگذشت، حدود ۳۰۰۰ دانش‌آموز داشت، که خود را وقف حفظ و تحکیم تعالیم استاد خود کرده بودند. تعالیم کنفوسیوس توسط سلسله هان در قرن دوم پیش از میلاد به عنوان ایدئولوژی اصلی دولت چین پذیرفته شد. این تحلیل‌ها و تعالیم برای هزاران سال به عنوان راهنمای دولت‌ها و افراد استفاده می‌شد، و آگاهی بخش و اثر گذار بر تمدن چین باستان بود.

زادگاه کنفوسیوس QUFU

شهری در شرق چین، چندان مورد توجه قرار نگرفت. زمان این دیدگاه را بهبود داده است. احترام و تعلق خاطر حاکمان چینی و نسل بعدی مردم در طول قرن‌ها به حفظ جایگاه مقدس او کمک کرده است.

امروز، معبد، گورستان و عمارت خانوادگی کنفوسیوس نیز در سایت های میراث جهانی یونسکو به عنوان مقصد توریستی و زیارتی محبوب قرار دارد. معبد کنفوسیوس مدت کوتاهی پس از مرگ وی در ۴۷۹ قبل از میلاد ساخته شد و امروزه به یک مجتمع با مساحت ۵۰ هکتار تبدیل شده است. یک نماد شگفت انگیز از وضعیت این «پادشاه بدون تاج »که همه به او احترام می‌گذارند ، می‌باشد. پادشاه بدون تاج اسمی بود که شاگردان کنفسیوس به او داده بودند به همین علت کاشی‌های شیشه‌ای که سقف معبد کنفوسیوس، زرد رنگ هستند، رنگی که معمولا مخصوص امپراتور بود.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید