انتشار این مقاله


حتی در واقعیت مجازی هم شکنجه کردن دیگری دردناک است

حتی در واقعیت مجازی هم آزمایش شوک میلگرم قربانی می‌گیرد.

در سال ۱۹۶۱، روان‌شناس استنلی میلگرم جهان را با مطالعه‌ی بحث برانگیز خود جهان را شوکه کرد. طی این مطالعه افراد باید روزانه به کسانی که نمی‌شناختن اما به آن‌ها گفته می‌شد که پاسخ اشتباهی به سؤالات می‌دهند شوک الکتریکی دهند. این آزمایش کاملا ثابت کرد افراد در مقابل دستورات یک قدرت خارجی به راحتی سر خم می‌کنند.

در دسامبر ۲۰۱۸، گروهی از محققین اهل لندن بار دیگر این آزمایش را به صورت واقعیت مجازی اجرا کردند که طی آن از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد تا یک شخصیت مجازی را له و لورده کنند. با توجه به نتایج منتشر شده در ژورنال PLOSOne، حتی با وجود این‌که کسی واقعا صدمه نمی‌دید اما داوطلبین تمایلی برای این‌کار نداشتند و حتی می‌خواستند با تقلب از زیر بار انجام این آزمایش در بروند. این یافته افقی جدید از چگونگی ارتباط افراد با شخصیت‌های مجازی در علم روان‌شناسی محسوب می‌شود.

پاسخ اصلی

در طول آزمایش، شرکت‌کنندگان یک شخصیت مجازی را امتحان کردند. با پاسخ درست آزمایش ادامه پیدا می‌کرد اما پاسخ غلط به معنای شکنجه‌ی آن شخصیت با شوک الکتریکی مجازی بود. محققین دریافتند که شرکت‌کننندگان گاهی با گفتن جواب سؤالات با صدای بلند می‌خواستند تقلب برسانند تا دیگر مجبور به شوک دادن به شخصیت نشوند.  با وجود این‌که شرکت‌کنندگان بسیاری از دستورات اطاعت می‌کردند اما به صورت قابل توجهی مضطرب و عصبی شده بودند. بر اساس بلاگی از Scientific American:

در انتها، حتی کسانی که سعی به تقلب کرده بودند هم مضطرب‌تر شده بودند.

محققین معتقدند که این مطالعه می‌تواند چگونگی واکنش افراد در سلطه‌ی یک رهبر مشکل‌ساز را نشان دهد، درست مانند میلگرم که رفتار نازی‌ها را پس از جنگ جهانی دوم مورد آزمایش قرار داد.

اگر ما مطالعات‌مان را به عنوان نمایان‌گر مقاومت در برابر تسلط محسوب کنیم، می‌توانیم بهای روانی که اشخاص باید در ازای مقاومت بپردازند را پیش‌بینی کنیم. با وجود این که اطاعت آن‌ها نیز اصل نیست اما کسانی که در برابر فشارهای خارجی مقاومت بیشتری خرج می‌دهند در قیاس با کسانی که ساکت می‌مانند، استرس بیشتری را متحمل می‌شوند و در طولانی مدت از نظر اخلاقی دچار مشکل می‌شوند که آیا بیش از حد همکاری نکرده‌اند و به رهبری که تمایلی به اطاعت از او نداشتند بیشتر کمک نکرده‌اند؟

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید