انتشار این مقاله


خستگی عضلانی؛ یکی از علائم کمبود ویتامین D

حدود ۶۰ درصد از جمعیت به کمبود ویتامین D مبتلا هستند.

بررسی‌ها نشان داده است خستگی عضلانی رایج‌ترین علامت کمبود ویتامین D است. کمبود این ویتامین با سطح پایین انرژی و خستگی مرتبط است. مصرف مکمل ویتامین D در بهبود این وضعیت در داوطلبین مطالعه مؤثر واقع شده است؛ هم‌چنین ماهی روغنی، زرده‌ی تخم‌مرغ و حبوبات غنی‌شده منبع مناسبی برای این ویتامین هستند. این مطالعه ۱۲ نفر با کمبود شدید ویتامین D را قبل و بعد از درمان مورد مطالعه قرار داد. عضلات داوطلبین در چگونگی عملکرد آن‌ها طی ورزش  مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد کسانی که به مدت ۱۰ الی ۱۲ هفته از مکمل ویتامین D استفاده کرده‌ بودند کمتر احساس خستگی می‌کردند.

بررسی‌ها دیدگاه ما را نسبت به چگونگی کارکرد عضله وسعت بخشیدند. با مطالعه‌ی گروه کوچکی از بیماران با کمبود ویتامین D که از خستگی عضلانی شاکی بودند متوجه شدیم که عملکرد عضلات پس از افزایش سطح ویتامین D بدن بسیار بهبود یافته بود.

دکتر آکاش سینها ؛ نویسنده ارشد

مقاله‌ی مرتبط: علائم کمبود ویتامین

این خستگی ناشی از میتوکندری‌های درون سلول است. میتوکندری منبع انرژی سلول محسوب می‌شود و بدون ویتامین D عملکرد مناسبی نخواهد داشت. پس از مصرف مکمل، سرعت بهبود میتوکندری داوطلبین طی فعالیت‌های بدنی شدید، افزایش یافت.

ما برای اولین بار ارتباط میان عملکرد میتوکندری و ویتامین D را ثابت کردیم. با توجه به مطالعات من ۶۰ درصد از جمعیت کمبود ویتامین D دارند و به خصوص کسانی که در شمال منچستر زندگی می‌کنند بدن در طی فصل‌های بهار و زمستان، ویتامین D کافی از نور خورشید به دست نمی‌آورد. بنابراین مصرف یک قرص ویتامین D سطح انرژی سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

دکتر آکاش سینها ؛ نویسنده ارشد

این مطالعه در Journal of Endocrinology  منتشر شد .

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *