انتشار این مقاله


ایران برای حذف مالاریا در ۱۴۰۴ برنامه دارد

حذف مالاریا در افق ۱۴۰۴ از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت طی ۱۰ سال اخیر است.

به نقل از وبدا و به گزارش دکتر مجازی، همایش روز جهانی مالاریا در روز پنجم اردیبهشت ماه سال جاری در چابهار برگزار می شود.
این همایش همزمان با ۲۵ آوریل روز جهانی مالاریا در چابهار برگزار می شود.

حذف مالاریا در افق ۱۴۰۴ از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت طی ۱۰ سال اخیر است و معاونت بهداشت وزارت بهداشت با تمام توان در این مسیر گام بر می دارد.

گفتنی است در راستای تبیین این موفقیت ارزشمند، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت همایش این روز را با حضور مدیر منطقه ای برنامه مبارزه با مالاریا در سازمان جهانی بهداشت، اساتید دانشگاه ها و برخی مسئولین کشوری و استانی در روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت در شهرستان چابهار برگزار خواهد کرد.

مالاریا هنوز از ایران ریشه‌کن نشده است

مالاریا یک بیماری انگلی است. انگل از طریق نیش پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود. افراد مبتلا به مالاریا اغلب احساس بیماری شدیدی همراه با تب بالا و لرز تکان دهنده دارند. این انگل همه ساله حدود ۲۱۰ میلیون نفر را آلوده کرده و ۴۴۰ هزار نفر از آنان را به کام مرگ می‌کشاند. اغلب قربانیان این انگل کودکان کم سن و سال آفریقایی هستند.

گرچه مالاریا در آب و هوای معتدل ناشایع است اما همچنان در مناطق استوایی و تحت استوایی شایع است. مؤسسات بهداشتی جهانی، پشه بند در میان مردم توزیع می‌کنند تا آنان را از نیش پشه هنگام خواب حفاظت کند. دانشمندان سراسر جهان در حال کار بر روی واکسنی برای پیشگیری از این بیماری هستند.

اگر فردی بخواد به مناطقی سفر کند که مالاریا در آن شایع است باید برخی موارد را رعایت کند از جمله پوشیدن لباس محافظ، استفاده از دورکننده‌های حشره و خوابیدن زیر پشه بند محافظ. بسته به منطقه‌ای که فرد سفر می‌کند و عوامل خطرزای فرد برای عفونت باید داروهای پیشگیرانه را قبل و پس از سفر مصرف کند. این روزه اغلب انگل‌های مالاریا به داروهای معمولی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود مقاوم شده‌اند.

اطلاعات بیشتر درباره‌ی بیماری مالاریا را اینجا بخوانید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید