انتشار این مقاله


آیا گروه های خونی خاصی مستعد ابتلا به مالاریا هستند؟

بعضی از گروه های خونی بیشتر در معرض ابتلا به مالاریا هستند.

در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۳۵ هزار مورد مرگ در سراسر جهان مربوط به بیماری مالاریا بوده است. مرگ و میر ناشی از مالاریا اغلب با عفونت پلاسمودیوم فالسی پاروم میباشد. تحقیقات نشان میدهد که فاکتورهای ژنتیکی مختلفی در استعداد ابتلا به این عفونت تاثیر میگذارند.

دانشجویی به نام Mengist با همکاری محققان دانشگاه استمپل در استکهلم سوئد، مطالعات متا آنالیزی برای تاثیر نوع گروه خونی بر ریسک ابتلا به مالاریای وخیم و عفونت های مربوط به آن را شروع کردند.

این مطالعه نشان میدهد که افراد با گروه های خونی A و B و AB بیشتر از افراد با گروه خونی O مستعد ابتلا به عفونت پلاسمودیوم فالسی پاروم هستند. این یافته ها، پیامدهای بالینی و تحقیقاتی زیادی در خصوص کنترل مالاریا به همراه دارد.

اکنون که به دنبال کشف رابطه ی مالاریا و گروه خونی هستیم، میتوانیم گزینه های مختلف درمانی و کنترل بیماری را در مناطقی که مالاریا به طور اندمیک وجود دارد، ارائه کنیم.

Mengist

با توجه به اینکه عامل مالاریا در بیمارانی که گروه خونی A,B,AB دارند، رشد و تکثیر بیشتری دارد، تزریق خون O به این افراد میتواند از پیشرفت علائم بیماری و مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کند. علاوه بر این، مطالعات تولید داروهای ضد مالاریا را که از تشکیل روزت فرم جلوگیری میکنند، پیشنهاد میدهد. روزت فرم شکلی است که گلبول های قرمز آلوده به گلبول های قرمز سالم متصل شده و اغلب در گروه خونی A و B دیده میشوند.

با فهم بهتر ارتباط مالاریا و گروه خونی مختلف، روشهای جدیدی برای تولید واکسن های ضدمالاریا و گزینه های درمانی می یابیم. این مطالعات همچنین شواهدی برای انتخاب تکاملی گروه خونی O در مناطقی که شیوع مالاریا زیاد است، ارائه میدهد. به همین دلیل، تعداد زیادی از جمعیت کشورهای جنوب صحرای آفریقا نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی، دارای گروه خونی O هستند.

این یافته ها در ژورنال معتبر Blood Review چاپ شده است که کمک زیادی به Mengist کرد که بتواند برنده ی جایزه ی UGS Provost برترین مقاله ی دانشجویی شود.

برنده شدن این جایزه برایم افتخار بزرگی است که باعث میشود تحقیقات مربوط به مالاریا و گروه خونی را با علاقه و اشتیاق بیشتری ادامه دهم. از تمام کسانی که مرا در این راه همراهی کردند خصوصا دکتر Madhivanan ، نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید