محققان موفق به کشف واریانت های ژنی ضد چاقی شده اند

محققان دانشگاه کمبریج واریانت‌های ژنی یا جهش‌هایی یافته‌اند که در برابر ابتلا به چاقی و علائم آن اثر محافظتی دارند.  به عقیده‌ی آنان، کشف ژن ضد چاقی می‌تواند به ساخت داروهای جدید کاهش وزن منتج شود. به گفته‌ی محقق Luca Lotta در یک گزارش خبری:

موضوع مهم آن است که واریانت‌های ژنی مؤثر بر جلوگیری از چاقی، می‌توانند به عنوان مدل برای ساخت داروهای ایمن‌تر و کارآمدتر در این ارتباط مورد استفاده قرار گیرند.

ژن ضد چاقی

تیم تحقیقات طی مطالعه‌ای که پنج‌شنبه در ژورنال Cell متتشر گردید، جزئیات چگونگی آنالیز کردن ژن MC4R در نیم میلیون داوطلب را مطرح کرده است. داوطلبان مذکور در مطالعه‌ی بانک زیستی انگلستان شرکت کرده بودند. محققان از قبل می‌دانستند این ژن در تنظیم وزن دخالت دارد؛ اما در مطالعه‌ی جدیدشان ۶۱ واریانت مجزای آن را کشف کردند. برخی از این واریانت‌ها به جلوگیری از چاق شدن افراد کمک می‌کنند. سایر واریانت‌ها از علائم چاقی اعم از دیابت تیپ دو و بیماری قلبی پیشگیری می‌کنند.

درک بهتر چاقی

این مطالعه علاوه بر ایجاد مسیری روشن به سمت ساخت داروهای کاهش وزن جدید، درک بهتری در مورد ماهیت چاقی فراهم می‌کند. محقق صدف فروغی در گزارش خبری بیان کرد:

این مطالعه به این واقعیت می‌پردازد که ژنتیک نفشی اصلی در چاق بودن برخی افراد دارد. برخی افراد هم خوش‌شانس بوده و ژن‌هایی دارند که از چاق شدن‌شان جلوگیری می‌کنند.

مهدیه وظیفه