انتشار این مقاله


کمبود ویتامین با آسیب مغزی در ارتباط است

ویتامین B12 مغز را در مقابل تحلیل‌رفتگی بر اثر سن محافظت می‌کند

ویتامین B12 مغز را در مقابل تحلیل‌رفتگی بر اثر سن محافظت می‌کند. مغز افراد با سطح ویتامین B12 بالا، ۶ برابر کمتر دچار تحلیل‌رفتگی می‌شود. سطح ویتامین B12 را می توان از طریق مکمل یا غذاهایی از قبیل لبنیات، کبد، ماهی سالمون و تخم مرغ افزایش داد. غلات غنی شده‌ی صبحانه نیز حاوی ویتامین B12 هستند.
حدود یک چهارم افراد ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشند ، با این حال هیچ یک از افراد شرکت‌کننده در این مطالعه کمبود نداشتند. افرادی که دچار کمبود ویتامین B12 می‌شوند، شامل گیاه‌خواران، افراد مسن و افرادی که دارای اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون هستند.
این مطالعه شامل ۱۰۷ سالمند مسن بود که اسکن مغزی، تست حافظه و سطح خون آنها برای ویتامین B12 مورد بررسی قرار گرفته‌بود. نویسنده‌ی ارشد مقاله، دکتر Anna Vogiatzoglou بیان می‌کند:

به نظر می‌رسد بسیاری از عوامل موثر بر سلامت مغز ما خارج از کنترل ما هستند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که به سادگی با تنظیم رژیم‌های غذایی و با مصرف بیشتر ویتامین B12 از طریق خوردن گوشت، ماهی، غلات غنی شده و یا شیر به راحتی می‌توان از تحلیل رفتگی مغز و از دست‌رفتن حافظه جلوگیری کرد.

‌ تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B12 یک مشکل در سلامت عمومی به ویژه در سالمندان است بنابراین مصرف زیاد ویتامین B12 می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند. بدون انجام آزمایشات بالینی، هنوز معلوم نیست که آیا مصرف مکمل B12 در افراد سالخورده‌ی در معرض خطر تحلیل‌رفتگی مغزی تفاوتی خواهد داشت یا نه.
ویتامین B12 در ساخت گلبول‌های قرمز خون مؤثر می‌باشد. کمبود – بیشتر در افراد بالای ۶۰ – می‌تواند باعث کم خونی شود که طی این کم‌خونی تعداد گلبول‌های قرمز کاهش‌ می‌یابد. دکتر Vogiatzoglou بیان می‌کند:

تحقیقات قبلی در مورد ویتامین نتایج متفاوتی داشته‌است و مطالعات اندکی با اسکن مغزی در افراد سالمند انجام شده‌است. ما به‌وسیله‌ی دو مارکر خاص در خون و با استفاده از یک روش منحصر به فرد و دقیق، سطح ویتامین B12 آزمایش کردیم.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *