انتشار این مقاله


علائم ساده‌ای که نشان می‌دهد شما افسرده هستید

افسردگی می‌تواند فرد را هم از لحاظ جسمانی و هم عاطفی درگیر بکند که علائم جسمانی به سختی به داروهای ضدافسردگی واکنش نشان می‌دهد.


علائم در ۵۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی اتفاق می‌افتد.
طبق مطالعات، به طور شگفت‌انگیزی دردهای جسمانی یکی از شایع‌ترین علائم در افراد افسرده می‌باشد. علائمی مانند سردرد، دردِ معده، سرگیجه، درد عضلات و پا، در بیش از نیمی از افراد مبتلا به افسردگی وجود دارد. در واقع، علائم فیزیکی افسردگی تقریبا همانند عادت‌های عاطفی مانند بی‌حوصلگی، عدم انگیزه و خستگی تقریبا شایع است.
پس از درمان موفق با داروهای ضد‌افسردگی، علائم فیزیکی پس از بهبودی علائم عاطفی بهبود می‌یابند. پروفسور Kurt Kroenke، رهبر این مطالعه بیان می‌کند:

افسردگی یک عامل خطر برای علائم درد است. بیشتر گزارش‌های درد – مانند درد عضلانی، سردرد، درد پا – دو یا سه برابر بیشتر در افراد افسرده دیده می‌شود.

نتایج حاصل از مطالعه از ۵۷۳ فرد مبتلا به افسردگی که به ۳۷ درمانگاه مختلف آمریکا مراجعه کرده‌اند، بدست‌ آمده‌است. نتایج نشان می‌دهد که داروهای ضد‌افسردگی معمول زمانی که علائم جسمانی شدید باشد، بی‌تأثیر خواهندبود. در یک‌سوم بیماران، علائم جسمانی طولانی‌تر از علائم عاطفی خواهدبود. پروفسور Kroenke می‌گوید:

پاسخ به درمان علائم جسمانی نسبت به علائم عاطفی به دارو‌های ضدافسردگی کمتر می‌باشد. حتی اگر علائم جسمی مرتبط بافسردگی باشد و یا افسردگی آن را تشدید کند، می‌توانند طولانی‌تر از علائم عاطفی باشند.
در حالیکه درمان های ضد‌افسردگی علائم جسمانی را به طور متوسط بهبود می‌بخشد، ولی بهبودی به طور معمول کمتر از بهبودی علائم عاطفی گزارش شده‌است. بیشترین بهبود علائم جسمانی در طی ماه اول درمان رخ می‌دهد، در حالی که بهبود علائم عاطفی تا یک دوره ۹ ماهه ادامه خواهد‌داشت.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید