انتشار این مقاله


آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا برای کاهش وزن بی‌خطر است؟

برای اکثر افراد سالم، رژیم غذایی با پروتئین بالا به طور کلی مضر نیست، به خصوص زمانی که به مدت کوتاهی دنبال شود.

برای اکثر افراد سالم، رژیم غذایی با پروتئین بالا به طور کلی مضر نیست، به خصوص زمانی که به مدت کوتاهی دنبال شود. چنین رژیم‌های غذایی باعث کاهش وزن شما می‌شوند.

با این حال، خطر استفاده از رژیم غذایی با پروتئین بالا با محدودیت کربوهیدرات برای دراز مدت هنوز در حال بررسی است. اگر یک رژیم غذایی  با پروتئین بالا برای مدت زمان طولانی استفاده شود، ممکن است چندین مشکل سلامتی ایجاد کند:

  • برخی از رژیم‌های حاوی پروتئین بالا باعث کاهش مصرف کربوهیدرات می‌شوند که می‌توانند کمبود مواد غذایی یا فیبر ناکافی را به دنبال داشته باشند که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند تنفس بد، سردرد و یبوست شود.
  • برخی از رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا شامل غذاهائی مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی پر از چربی هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند.
  • یک رژیم غذایی با  پروتئین بالا می‌تواند عملکرد کلیه  را در افراد مبتلا به بیماری کلیوی بدتر کند، زیرا بدن شما ممکن است قادر به از بین بردن تمام مواد زائد حاصل متابولیسم پروتئین نباشد.

مقاله مرتبط: رژیم غذایی با کالری پايین ممکن است باعث کاهش بیماری التهابی روده شود


اگر می‌خواهید رژیم غذایی با پروتئین بالا را دنبال کنید، پروتئینتان را عاقلانه انتخاب کنید. انتخاب‌های خوب شامل پروتئین سویا، لوبیا، آجیل، ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت گاو لاغر، گوشت خوک و محصولات لبنی کم چرب است. از گوشت فرآوری شده اجتناب کنید.

کیفیت کربوهیدراتی (قند) که می‌خورید نیز مهم است. کربوهیدرات‌های فرآوری شده را از رژیم خود حذف کنید و کربوهیدرات‌هایی با فیبر زیاد و مواد مغذی مانند حبوبات و سبزیجات و میوه‌ها را انتخاب کنید.

همیشه قبل از شروع یک رژیم غذایی برای کاهش وزن، با پزشک خود صحبت کنید. و در مواردی که بیماری کلیوی، دیابت یا سایر مشکلات سلامتی مزمن دارید، این موضوع بسیار مهم تر است.

در نهایت، در نظر داشته باشید که کاهش وزن ممکن است موقت باشد، به خصوص اگر به شیوه پیشین خود بازگردید. بهترین برنامه غذائی ، برنامه‌ایاست که شما بتوانید به مدت طولانی پایبند آن باشید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *