انتشار این مقاله


راهنمای رژيم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) اختلال ناراحت کننده‌ای است که با تغییرات در حرکات روده مشخص می‌شود و فعالیت‌های روزمره را غیرقابل تحمل کن بنابراین بایستی فرد به رژیم غذایی خود توجه لازم را داشته باشد.

سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS) اختلال ناراحت کننده‌ای است که با تغییرات در حرکات روده مشخص می‌شود. بعضی افراد دچار اسهای می‌شوند درحالیکه بعضی افراد دچار یبوست می‌شوند. گرفتگی و درد شکمی می‌تواند فعالیت‌های روزمره را غیرقابل تحمل کند. مداخلات درمانی در درمان سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر مهم است اما آیا می‌دانستید که رژیم‌های خاص ممکن است علائم شما را بهبود بخشد؟
یافتن رایج‌ترین رژیم‌های غذایی موجود برای کاهش نشانه‌های ناراحت کننده و تلاش برای هدایت یک زندگی سالم است.

۱- رژیم غذایی سرشار از فیبر

فیبر حجم مدفوع را زیاد کرده و به حرکت کردن آن کمک می‌کند. به طور متوسط بزرگسالان باید ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز مصرف کنند. در حالیکه این مسئله ساده به نظر می‌رسد اما مرکز ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیه تخمین می‌زند که بیشتر مردم فقط ۵ الی ۱۴ گرم در روز فیبر مصرف می‌کنند.
غذاهای سرشار از فیبر مثل میوه، سبزیجات، تمام غلات و مواد غذایی که مانع یبوست می‌شوند، هستند. اما اگر مصرف زیاد غلات موجب نفخ شکم می‌شود، می‌توانید از فیبرهای محلولی که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود بجای غلات استفاده کنید.

۲- رژیم غذایی کم فیبر

در حالیکه فیبر می‌تواند برای برخی افراد مبتلا به IBS کمک کند، مصرف بیش از حد فیبر بخصوص اگر فرد گاز و اسهال زیاد داشته باشد، می‌تواند علائم را بدتر کند. قبل از اینکه شما به طور کامل فیبر را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بر روی فیبر و منابع محلول فیبر موجود در موادی مانند سیب، انواع توت‌ها، هویج، و بلغور جو دوسر تمرکز کنید. فیبر محلول بجای افزودن حجم اضافی مانند فیبر نامحلول در آب حل می‌شوند. منابع فیبر‌های نامحلول شامل کل غلات، آجیل، گوجه‌فرنگی‌، کشمش، کلم‌بروکلی و کلم است. فرد همچنین ممکن است ۳۰ دقیقه قبل از خوردن فیبر برای کاهش اثرات، داروهای ضداسهال مصرف کند. این روش بخصوص در مورد غذا خوردن در بیرون از خانه و رستوران مفید است، اما تبدیل به عادت شود.

۳- رژیم‌غذایی فاقد گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند نان و برنج یافت می‌شود. در صورتیکه فرد نتواند این پروتئین را تحمل کند، روده‌های فرد دچار آسیب خواهد‌ شد. برخی از افراد دارای حساسیت یا عدم تحمل گلوتن نیز ممکن است IBS را تجربه کنند. در برخی موارد رژیم غذایی فاقد گلوتن ممکن است علائم را کاهش دهد.
مصرف جو، چاودار (گندم سیاه) و گندم محدود کنید و ببینید آیا مشکلات گوارشی بهبود می‌یابد یا نه. اگر شما هم طرفدار نان و ماکارونی هستید هنوز هم امید برای بهبودی وجود دارد. شما می‌توانید محصولات مورد علاقه‌ی خود در انواع فاقد گلوتن در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم و بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید.

۴- محدود کردن رژیم غذایی

یک رژیم غذایی محدود بر روی عدم مصرف برخی از غذاهای خاص برای مدت طولانی برای پی بردن به این موضوع که آیا علائم این سندرم بهبود می‌یابد، تمرکز دارد. بنیاد بین المللی اختلالات گوارشی عملکردی (IFFGD) توصیه به عدم مصرف از این چهار ماده‌ی غذایی رایج ایجاد کننده‌ی علائم می‌کند:
• قهوه
• شکلات
• فیبرهای نامحلول
• آجیل
با این حال، شما باید هر گونه مواد غذایی که مشکوک به ایجاد علائم هستید را پیدا کنید. یک بار این غذا را بمدت ۱۲هفته از رژیم خود به طور کامل حذف کنید. به هر گونه تفاوت در علائم IBS خود توجه کنید و سپس سراغ لیست غذا‌های بعدی خود بروید.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *