انتشار این مقاله


فایروال بزرگ روسیه: پوتین لایحه ایجاد “اینترنت روسی” را امضا کرد

آیا این لایحه، آخرین گام در راستای فایروال بزرگ روسیه است؟

براساس گزارشات CNN ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، لایحه ای را امضاکرده است که براساس آن، این کشور به سمت “اینترنت محلی با عملکرد کامل، امن و مانا” حرکت خواهد کرد.

حکومت روسیه در شرایط اضطراری خواهد توانست اینترنت خارجی را به طور کامل قطع کند. این قانون  قدرت فوق العاده ای به روسیه در کنترل جریان اطلاعات میدهد که موجب محدود شدن دسترسی شهروندان به اخبار و رسانه های خارجی کنترل نشده توسط کرملین خواهد شد.

همچنین، قانون جدید تهدیدی بیشتر برای مخالفان دولت روسیه است. اخبار این هفته تقریبا یک ماه پس از تصویب قانون جدید اینترنتی توسط پارلمان روسیه منتشر می شود. این قانون مجوز دستگیری برای افرادی که به صورت آنلاین به مقامات رسمی دولت بی احترامی می کنند، صادر کرده است.

اقدامات سختگیرانه در زمنیه اینترنت

این آخرین قدم روسیه برای شبیه سازی “فایروال بزرگ چین” است. مقامات چین از این دیوارآتشین برای کنترل اینترنت استفاده می کنند.

رسانه های روسیه در سال ۲۰۱۷ خبر دادند که وزارت ارتباطات روسیه گردش اطلاعات روسی ها از طریق سرور های خارجی را تا سال ۲۰۲۰ به ۵ درصد ( که تا ۶۰ درصد است) کاهش خواهد داد. قانون مشابهی در سال ۲۰۱۴ نگه داشته شدن اطلاعات شخصی شهروندان روسی در سرور های خارجی را ممنوع کرد.

سال گذشته، روسیه تعدادی از وبسایت ها شامل اپلیکیشن های پیام رسان را وارد بلاک لیست کرد و در مارس امسال استفاده از شبکه های خصوصی اجتماعی را ممنوع نمود. علاوه براین، در ماه فوریه، دولت اینترنت را به طور کوتاه مدت قطع کرد تا امنیت سایبری خود را تقویت کند.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید