انتشار این مقاله


نشانه‌ اولیه دمانس و مرگ چیست؟

از دست دادن حس بویایی نشانه اولیه دمانس و سلامتی ضعیف است.

از دست دادن حس بویایی نشانه اولیه دمانس و سلامتی ضعیف است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افراد سالخورده با حس بویایی ضعیف ۵۰ درصد بیشتر احتمال مرگ در عرض ۱۰ سال دارند. از دست دادن حس بویایی نشانه‌ی اولیه‌ی مهمی از دمانس و بیماری پارکینسون است.

از دست دادن حس بویایی با دو برابر شدن ریسک دمانس همراه است. دلیل این است که بخشی از مغز که با حس بویایی مرتبط است یکی از اولین بخش‌هایی است که تحت تاثیر دمانس قرار می‌گیرد. با این حال، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که حس بویایی ضعیف یک نشانه‌ی هشداردهنده‌ی اصلی می‌باشد.

حس بویایی ضعیف با پیر شدن افراد شایع‌تر و عادی‌تر می‌شود و با خطر بالای مرگ ارتباط دارد. این اولین مطالعه‌ای است که به علل بالقوه اینکه چرا حس بویایی پیش‌بینی‌کننده مرگ و میر بالا است، می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

این نتایج حاصل بررسی تقریبا ۲۳۰۰ فرد ۷۱ تا ۸۲ ساله است که طی ۱۳ سال پیگیری شده‌اند. از همه‌ی آن‌ها آزمایشات بویایی ۱۲ بوی شایع گرفته شده است.

نتایج نشان داده است که بزرگسالان با حس بویایی ضعیف ۴۶ درصد بیشتر احتمال مرگ طی ۱۰ سال داشته‌اند. به هر حال، دمانس و بیماری پارکینسون همه‌ی ریسک‌های دیگر را توجیه نمی‌کنند. محققان دلیلی برای بیش از ۷۰ درصد ریسک‌های افزایش یافته ندارند. آن‌ها نیاز دارند که بفهمند چه اتفاقی در این افراد افتاده است.

افراد مسن باید به صورت روتین از نظر حس بویایی بررسی شوند. در بعضی موارد، قرارگیری غربالگری حس بویایی در ویزیت روتین پزشک می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

این مطالعه در Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید