انتشار این مقاله


نوزادان زودرس بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ مزمن کلیوی هستند

نوزادانی که پیش از موعد به دنیا می‌آیند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی هستند

تولد زودرس و قبل از ۹ ماهگی ریسک فاکتورهای مهمی در بروز بیماری مزمن کلیوی (CDK) در سنین کودکی و میانسالی می‌باشد. جزئیات این تحقیقات در ماه می ۲۰۱۹ در The BMJ چاپ شده است. به گفته‌ی محققان، با توجه به میزان بالای زایمان زودرس (در حال حاضر ۱۰٪ در ایالات متحده و ۵-۸٪ در اروپا) و بقای بهتر در بزرگسالی، این یافته‌ها اهمیت مهمی در بهداشت عمومی دارند.

زایمان زودرس (زایمان قبل از ۳۷ هفتگی) رشد و تکامل بافت کلیه را مختل میکند و درنتیجه، نفرون‌های کمتری در کلیه تشکیل می‌شود. نفرون‌ها مواد زائد و سمی را از بدن خارج می‌کنند. کم بودن تعداد نفرون‌ها با افزایش فشار خون و بیماری مهاجم کلیوی در ارتباط است، اما خطرات طولانی مدت بزرگسالی در افرادی که تولد زودرس داشته‌اند، هنوز معلوم نیست.

تیمی از محققان به سرپرستی پروفسور Casey Crump در دانشکده پزشکی Mount Sinai نیویورک، مطالعاتی را در خصوص رابطه‌ی تولد زودرس و ریسک CKD در کودکی و بزرگسالی انجام می‌دهند. با استفاده از آمار تولد‌های جهان، محققان چهارمیلیون تولد زنده را در سوئد طی سال‌های ۲۰۱۴-۱۹۷۳ بررسی کردند. آنها موارد بیماری مزمن کلیوی تشخیص‌داده‌شده از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در سال ۲۰۱۵ شناسایی کردند. به طور کلی ۴۳۰۵ نفر از افراد مورد مطالعه، به CKD مبتلا بودند. (به طور میانگین ۵ نفر از هر صدهزار نفر)

بعد از در نظر گرفتن سایر فاکتورهای مهم در بروز CKD، یافته ها نشان می‌دهد که تولد زودرس، خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در بزرگسالی راحدود دوبرابر بیشتر می‌کند. تولد قبل از ۲۸ هفتگی نیز تا سه برابر، این خطر را افزایش می‌دهد. رابطه‌ی بین تولد زودرس و CDK در ۹ سالگی به بالاترین میزان خود میرسد، سپس رفته رفته کمتر شده ولی ریسک در سنین ۱۰ تا ۱۹ سالگی و ۲۰ تا ۴۳ سالگی همچنان بالاست. این رابطه، هر دو جنس زن و مرد را درگیر می‌کند و به ژنتیک و عوامل محیطی ارتباطی ندارد.

این تحقیقات یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای است و علت آن دقیقا مشخص نیست. اطلاعات محققان نیز محدود است؛ مثلا در جزئیات بالینی برای تشخیص CKD و طبقه بندی نادرست آن در سنین کودکی، کمبود وجود دارد. با این وجود، اندازه‌ی بزرگ نمونه و فالو‌آپ طولانی مدت بیماران باعث شد تا محققان رابطه‌ی بین تولد زودرس و افزایش ریسک بیماری مزمن کلیوی را ثابت کنند. نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا میآیند، باید از نظر تکامل کلیه ودستگاه ادراری تحت نظر قرار بگیرند.

محققان بر این باورند که مطالعات و فالوآپ‌های بیشتری برای یافتن علت این ارتباط لازم است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید