انتشار این مقاله


آزمایش‌ ها و چکاپ‌ هایی که نباید فراموش شوند!

یک سری آزمایش‌ و چکاپ‌ هایی باید به صورت دوره‌ای برای بررسی سلامتی فرد انجام شوند.

معاینات روتین فیزیکی

بعضی افراد هر ساله با پزشک برای انجام معاینات فیزیکی معمول ملاقات می‌کنند تا مطمئن شوند که هیچ مشکلی وجود ندارد. بحث بر سر این موضوع است که آیا شما باید با این تناوب این معاینات را انجام دهید یا خیر. این قضیه به سن، سلامت عمومی و عوامل خطر برای مشکلات خاص بستگی دارد.

در معاینات روتین فیزیکی پزشک شما درباره سلامتی و شیوه زندگیتان سوال خواهد کرد. او قلب و ریه‌های شما را سمع و احتمالا وزن و علائم حیاتیتان را بررسی خواهد کرد.

قد و وزن

چه شما برای انجام معاینات روتین فیزیکی به پزشک مراجعه کرده باشید چه برای سایر چکاپ‌ها، پزشک قد و وزن شما را ثبت خواهد کرد. این دو فاکتور برای محاسبه (BMI (body mass index لازم می‌باشند. ثابت نگه داشتن BMI بدن در رنج نرمال از شما در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان‌ها محافظت می‌کند.

BMI شما فرمولی از قد و وزن شماست. اگر در بازه نرمال نباشید پزشک راهکارهایی را برای بازگشت به رنج نرمال به شما پیشنهاد خواهد کرد.

فشار خون

با افزایش و کاهش ضربان و قدرت ضربان قلب فشار خون نیز افزایش یا کاهش می‌یابد. فشار خون معیاری برای سنجش فشار موجود در رگ‌های شماست. اگر بالا باشد، شانس بیماری‌های قلبی و سکته قلبی در شما افزایش می‌یابد. فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ می‌باشد. پزشکان فشار خون بالا یا هایپرتنشن را ۱۴۰ روی ۹۰ و یا بیشتر توصیف می‌کنند. شما حداقل هر دو سال یک بار باید فشار خون خود را چک کنید. اگر بالا بود باید با فواصل زمانی کوتاه‌تری آن را اندازه بگیرید. از پزشک خود سوال کنید که چند وقت یک بار باید فشار خون خود را اندازه بگیرید.

کلسترول

این آزمایش نشان گر میزان چربی موجود در خون خواهد بود. کلسترول بالا ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی شود. اگر زیر سن ۲۰ هستید و مشکل قلبی عروقی ندارید هر ۴-۶ سال باید کلسترول خود را چک کنید. اگر یکی از مشکلات بالا را دارید، احتمالا پزشک به شما پیشنهاد خواهد کرد که در فواصل کوتاهتر چکاپ انجام دهید. بعضی متخصصان معتقدند که در صورت عدم وجود فاکتور خطر مشکل قلبی، مردان تا ۳۵ سالگی و زنان تا ۴۵ سالگی برای چکاپ کلسترول می‌توانند صبر کنند. درباره بهترین گزینه‌ موجود برای شما با پزشک خود مشورت کنید.

غربالگری سرطان روده بزرگ

در این آزمایشات در روده بزرگ یا راست روده به دنبال وجود خون یا رشد بافتی اضافه به نام پولیپ هستیم. اگر فاکتور خطر ابتلا به این نوع از سرطان را ندارید، از ۵۰ سالگی انجام آزمایش‌های تشخیصی را آغاز کنید. آزمایش خون پنهان در مدفوع (Fecal occult bloodtests یا FOBT) باید سالانه انجام شود. همچنین سیگموئیدوسکوپی، باید هر ۵ سال یک بار و کولونوسکوپی باید هر ۱۰ سال یک بار انجام شود.

آزمایش قند خون

آزمایش قند خون راهی برای تعیین دیابت یا حالت پیش از دیابت می‌باشد. در ۴۵ سالگی باید اولین آزمایش خود را انجام دهید. در صورتی اضافه وزن یا داشتن فاکتور‌های خطر دیابت مانند فشار خون، بدون توجه به فاکتور سن، انجام این آزمایش توصیه می‌شود. در این شرایط شما باید حداقل هر سه سال یک بار آزمایش را انجام دهید. این آزمایش تست ساده‌ایست که میزان قند خون یا گلوکز را اندازه می‌گیرد.

بررسی پوست

بررسی تغییرات خال‌های گوشتی، کک و مک‌ها و سایر نشانه‌های پوستی فکر بسیار خوبی است. کارشناسان معتقدند که ماهانه خود فرد باید پوست خود را بررسی کند. تشخیص و اقدام به درمان زودهنگام سرطان پوست، تقریبا این سرطان را قابل درمان می‌کند. اگر شما یا فردی در خانواده‌تان سابقه سرطان پوست داشته باشد، هوشمندانه است که پزشک پوست شما را به صورت دوره‌ای چک کند. 

معاینه برست

باید از ۲۰ سالگی هر ۳ سال یک بار و از ۴۰ سالگی هر سال معاینه برست را انجام شود. این کار به شما این فرصت را می‌دهد تا متوجه هر تغییری در سینه‌های خود شوید و هر موردی را در سابقه سلامتی خود، که احتمال سرطان سینه را افزایش می‌دهد، بررسی کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید مطمئن شوید که از شیوه صحیح معاینه برست (توسط خودتان) اطلاع دارید یا خیر.

ماموگرافی

ماموگرافی تکنیکی با استفاده از اشعه ایکس است که تغییرات سینه‌های شما را آشکار می‌کند. بعضی از کارشناسان معتقدند که از زمان ۴۰ سالگی هر سال یک بار باید ماموگرافی انجام شود. عده دیگر می‌گویند از ۵۰ سالگی تا ۷۴ سالگی هر دو سال یک بار باید این بررسی انجام شود. درباره بهترین گرینه موجود بسته به شرایط خودتان با پزشک مشورت کنید.

تست پاپ

این تست که گاهی اوقات پاپ اسمیر نیز نامیده می‌شود، برای بررسی سرطان‌های دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشک با استفاده از یک چوب کوچک یا برس، از چند سلول گردن رحم برای آزمایش استفاده می‌کند. زنان در دوره ۲۱ تا ۲۹ سالگی باید هر ۳ سال یک بار این تست را انجام دهند. اگر در رنج سنی ۳۰ تا ۶۴ ساله هستید، باید هر ۵ سال، یک بار آزمایش پاپ و یک بار آزمایش پاپیلومای انسانی (HPV) را انجام دهید؛ یا این که تنها هر سه سال یک بار آزمایش پاپ را انجام دهید. در مورد بهترین گزینه مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

معاینات فیزیکی مردان

معاینه فیزیکی معمول برای مردان شامل بررسی آلت تناسلی و بیضه‌ها می‌باشد. دکتر بیضه‌ها را از نظر حساسیت، وجود توده یا تغییرات سایز بررسی می‌کند. در معاینه آلت تناسلی، پزشک ممکن است متوجه علائم بیماری‌های مقاربتی از قبیل زگیل یا زخم شود. برای بررسی فتق، آن‌ها از شما می‌خواهند که “زور بزنید” یا “سرفه کنید”. پزشک پروستات شما را از نظر اندازه و سایر مشکلات به وسیله معاینه مقعد بررسی خواهد کرد.

چکاپ دندان پزشکی

روزانه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بسیار امیدوار کننده است. اما عاقلانه است که به طور مرتب با دندان پزشک خود ملاقات کنید تا او بتوانند حفره‌ها، مشکلات لثه و سایر مشکلات دهان شما را در صورت وجود تشخیص دهد. ممکن است لازم باشد تا سالانه یک یا دو بار به دندان پزشک مراجعه کنید. این چکاپ به سلامت دهان و آن چه که برای احساس و ظاهر خوب دهان و لبخندتان نیاز است انجام دهید، بستگی دارد.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید