انتشار این مقاله


واقعیت مجازی می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد

تکنولوژی واقعیت مجازی می تواند به طور وسیع کیفیت زندگی افراد مبتلا به دمانس را افزایش دهد.

تکنولوژی واقعیت مجازی می تواند به طور وسیع کیفیت زندگی افراد مبتلا به دمانس را افزایش دهد. این تکنولوژی این کار را به کمک به یادآوری خاطرات گذشته، کاهش پرخاشگری و بهبود تعاملات با مراقبان انجام می دهد. این یافته ها براساس مطالعات جدیدی است که در دانشگاه کنت انجام شده است.

۸ بیمار در رده سنی ۴۱ تا ۸۸ سال که با دمانس زندگی می کنند (شامل بیماری آلزایمر و هانتیگتون) در این مطالعه شرکت کردند. هرکدام از بیماران از یک هدست واقعیت مجازی برای دیدن یکی از پنج محیط مجازی شامل کلیسای جامع، جنگل، ساحل ماسه ای ، ساحل صخره ای و منظره ی ییلاقی استفاده کردند. ۱۶ جلسه با جمع آوری بازخوردهای بیماران و مراقبان آنها برگزار شد.

یکی از یافته های اساسی این بود که واقعیت مجازی به بیماران کمک کرد تا خاطرات قدیمی را با فراهم آوری تحریکات جدید که به خاطر بیماری، بایگانی اش سخت است یا در یک محیط حفاظت شده، غیرقابل دسترس است، یاد آوری کنند. به طور مثال، یک بیمار با دیدن یک پل در واقعیت مجازی  روز تعطیلی را به خاطر آورد ؛ زیرا این پل یادآور آن سفر بود درحالی که  یکی دیگر از بیماران روز تعطیلی را به خاطر آورد که در آنجا یک مرکز تجاری را دیده بود.

این خاطرات نه تنها محرک های ذهنی مثبت برای بیماران به ارمغان داشت، بلکه به مراقبان آنها نیز کمک کرد تا بیشتر با زندگی قبلی آنها آشنا شوند و بنابراین تعامل اجتماعی آنها بهبود یابد.

علاوه براین، چند هفته بعد در یکی از جلسات هنردرمانی ، یکی از بیماران که در مطالعه شرکت کرده بود گفت که این تجربه بسیار عالی بوده است. به نظر می رسید او از به یادآوردن تجربیاتش بسیار خوشحال بوده و کشیدن تصویر یک ساحل به او الهام شده است. که نشان دهنده ی این است که تجربه ی واقعیت مجازی تاثیر مثبتی بر خلق و انگیزه ی او در شرکت در جلسات هنردرمانی داشته است.

همچنین بیماران در طول این تجربه، انتخاب های متفاوتی داشتند. بعضی از آنها برای دیدن محیط های مجازی محتلف مشتاق بودند و برخی دیگر مکررا یک محیط را دیدند.

مطالعات بزرگتری برای معتبرسازی نتایج این مطالعه مورد نیاز است، اما نشانه های اولیه نشان میدهند که واقعیت مجازی پتانسیل زیادی در این زمینه دارد. واقعیت مجازی فواید زیادی برای بیماران مبتلا به دمانس، خانواده هایشان و مراقبان آنها دارد. و کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد. با انجام تحقیقات بیشتر می توان عناصر محیط های مجازی که برای این بیماران سودمند هستند را بیشتر مورد ارزیابی قرار داد و از واقعیت مجازی به طور موثرتری استفاده کرد.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید