انتشار این مقاله


تنوع ترکیب سلول ‌های چربی در ریسک چاقی و دیابت

تنوع سلول‌های ذخیره کننده چربی بدن می‌تواند زمینه ساز علت این باشد که چرا برخی افراد بیشتر مستعد چاقی و دیابت نوع دو وابسته به آن هستند. دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا طی تحقیقاتی، سلول‌های چربی سفید اهدا‌ شده از نواحی مختلف بدن داوطلبان را مورد بررسی قرار دادند. بافت چربی سفید سلول‌های چربی سفید مسئول […]

تنوع سلول‌های ذخیره کننده چربی بدن می‌تواند زمینه ساز علت این باشد که چرا برخی افراد بیشتر مستعد چاقی و دیابت نوع دو وابسته به آن هستند. دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا طی تحقیقاتی، سلول‌های چربی سفید اهدا‌ شده از نواحی مختلف بدن داوطلبان را مورد بررسی قرار دادند.

بافت چربی سفید

سلول‌های چربی سفید مسئول ذخیره انرژی در قالب ملکول‌های تری‌گلسیرید هستند. بدن انسان دارای ذخایر سلولی سازنده چربی تحت عنوان سلول های اجدادی چربی یا APCs است که این سلول‌ها به سلول‌های چربی بالغ تمایز می‌یابند.

تحقیقات ژنی و متابولیسمی اولیه جهت مطالعه‌ی انواع زیر گروه ها‌ی APCs صورت گرفته توسط پروفسور متیو‌ وات و همکارانش در قالب مقاله ای مبنی بر مکانیسم تمایز به زیر گروه‌ها و توزیع  تحت اثر هورمون‌ها و انرژی، انتشار یافت که تفاوت در ترکیب و توزیع این زیر گروه‌ها در بافت چربی‌ افراد مختلف را به عنوان ریسک فاکتور سندرم متابولیک از جمله چاقی و دیابت مورد بحث قرار داده است.

زیرگروه‌های بافت چربی

زیرگروه اول، سلول ‌هایی با قابلیت رهاسازی پسماند‌های چربی به جریان خون است و چربی بدن را به سمت تجمع در ارگان‌های داخلی هدایت می‌کند. زیرگروه دوم قادر به سوزاندن سریع انرژی بدن است که دارای اثر حفاظتی از افزایش وزن بدن است؛ هر دو این پدیده‌ها در بدن همه‌ی افراد سالم و حتی افراد با اضافه وزن، رخ می‌دهد.گروه سوم بیشتر رفتارسلولی معقول و مورد انتظار محققان را نشان می‌دهد.

نتیجه

یافته پراهمیت این مطالعات این بوده است که در تمامی نمونه‌های چربی گرفته شده از داوطلبان، هر سه نوع زیرگروه یافت می‌شد با این تفاوت که درصد ترکیب آن‌ها یکسان نبود؛این تنوع در ترکیب زیرگروه‌ها به عنوان ریسک فاکتور چاقی در نظر گرفته می‌شود و زمینه درمان مبنی بر تغییر در درصد ترکیب بافت چربی را فراهم می‌سازد؛ یعنی تولید دارو‌هایی که منجر به کاهش یا غیرفعال کردن زیرگروه اول و افزایش یا فعال نمودن زیرگروه دوم می‌شوند و به عنوان جایگزین روش‌های جراحی و پرخطر قرار گیرند.

لازم به ذکر است که حتی در صورت جایگزین شدن روش‌های درمانی جدید، افراد باید سبک زندگی و برنامه غذایی خود را در جهت کاهش مقدار کالری و افزایش فعالیت فیزیکی تغییر دهند.

کشف یافته اخیر مهم است؛ چون به ما می‌فهماند که همه ی سلول ‌های چربی رفتار یکسانی ندارند و با  درک زیرگروه‌های مختلف می‌توانیم آینده ی سلامتی افراد را پیش بینی کنیم.

پروفسور جی وات
طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید