انتشار این مقاله


رعایت رژیم‌غذایی DASH خطر بروز نارسایی قلبی را در افراد زیر ۷۵ سال کاهش می‌دهد

رعایت رژیم غذایی DASH می‌تواند در کاهش نارسایی قلبی مؤثر باشد.

بر طبق تحقيقاتي كه در دانشكده‌ی پزشکی در Wake Forest انجام شده است، نشان داده‌است که مواد‌غذایی موثر در فشارخون بالا می‌توانند خطر نارسایی قلبی را در افراد زیر ۷۵ سال کاهش دهد.
مطالعه‌ی مشاهداتی بیش از ۴۵۰۰ نفر نشان داده‌است که افراد زیر ۷۵ سالی که به رژیم غذایی DASH ( رویکرد تغزیه‌ای برای کاهش فشارخون ) پایبند هستند، خطر ابتلا به نارسایی قلبی کمتری نسبت به افرادی که عادات غذایی و رژیم ثابتی ندارند، دارند. این تحقیق در چاپ جاری آنلاین ژورنال American Journal of Preventive Medicine منتشر شد. دکتر Claudia L. Campos متخصص داخلي در دانشكده‌ی پزشکی Wake Forest بیان می‌کند:

تنها چند مطالعه قبلی، اثرات رژیم غذایی DASH را بر میزان شیوع نارسایی قلبی بررسی کرده‌اند و نتایجی متضاد را به دست آورده‌اند. این تحقیق نشان داد که رژیم غذایی DASH، خطر ابتلا به نارسایی قلبی را تقریباً به نصف کاهش می‌دهد که بهتر از هر دارویی است.


رژیم غذایی DASH بر روی مصرف میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، غلات، مرغ، ماهی و محصولات لبنی کم‌چرب تأکید می‌کند، درعوض مصرف نمک، گوشت قرمز، شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین شده توسط شکر را توصیه نمی‌کند. این رژیم شبیه به رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، اما در توصیه‌ به مصرف محصولات لبنی کم‌چرب و عدم مصرف مشروبات الکلی متفاوت است.
برای مطالعه محققان پرونده‌های قلب و عروق را در طول ۱۳ سال از ۴۴۷۸ مرد و زن از نژادهای مختلف را که بین ۴۵ تا ۸۴ سال سن داشتند و هیچ گونه سابقه بیماری قلبی عروقی در مطالعه‌ی چند ملیتی آترواسکلروز بین سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۰ را نداشتند، از ۶ مکان متفاوت ایالات متحده بررسی کردند. ارزیابی عادات غذایی افراد براساس پاسخ آنها به یک پرسشنامه ۱۲۰ سواله بود که اندازه و تکرار مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاص را پوشش می‌داد. با استفاده از این داده‌ها تیم تحقیق، شرکت‌کنندگان را به پنج گروه تقسیم کرد که هر کدام ۲۰ درصد از جمعیت مطالعه را بر اساس اینکه آیا عادات غذا خوردن با رژیم غذایی DASH همخوانی دارد یا نه، اختصاص می‌داد.
خطر ابتلا به نارسایی قلب در کل افراد با رعایت رژیم DASH تفاوت چندانی نداشت، اما برای شرکت کنندگان زیر ۷۵ سال و کسانی که در رژیم آن‌ها بالاترین تطابق با رژیم غذایی DASH قرار داشت، میزان بروز نارسایی قلبی ۴۰ درصد کمتر از بقیه‌ی افراد بود. دکتر Campos بیان می‌کند:


نارسایی قلبی علت بستری‌های مکرر در بیمارستان در افراد مسن است و باعث هزینه‌های قابل توجهی برای سیستم بهداشتی است، بنابراین شناسایی عوامل خطر قابل تغییر برای نارسایی قلبی از اهداف مهم بهداشت عمومی است. این تحقیق چارچوبی برای تحقیق بیشتر در مورد رژیم غذایی DASH به عنوان یک عامل موثر در پیشگیری اولیه از نارسایی قلبی است.



سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید