انتشار این مقاله


مطالعات جدید خوردن گردو را برای کاهش فشارخون توصیه می‌کنند

طبق مطالعات جدید خوردن گردو می‌تواند در کاهش فشارخون و به دنبال آن در کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی موثر باشد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن گردو ممکن است به کاهش فشارخون در افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، کمک کند. به عبارت دیگر این افراد می‌توانند کردو را به عنوان بخشی از رژیم‌غذایی که چربی‌های اشباع شده‌ی کمی دارد، مصرف کنند.

دانشمندان در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در کالج ایالتی توضیح می‌دهند که مطالعه‌ی آن‌ها یکی از اولین مطالعاتی است که به بررسی تأثیر خواص گردو بر سلامت قلبی می‌‌پردازد. نتایج تحقیقات، که توسط بخش کمیسیون گردو سرمایه گزاری شده‌بود، در حال حاضر در ژورنال the American Heart Association منتشر شده‌است.
گردو حاوی گیاهی است که دارای امگا ۳ به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) است که دانشمندان بر این باور دارند که اثرات مثبت بر فشارخون دارد. محققان میخواستند دریابند که آیا محتوای ALA گردو موجب بهبود در سلامت قلب می‌شود یا اینکه محتویات دیگر گردو مانند پلی فنل ممکن است به کنترل فشار خون در افراد مبتلا به بیماری قلبی‌عروقی کمک کنند.

بزرگترین قاتل افراد بزرگسال در ایالات متحده

بیماری‌های قلبی‌عروقی باعث مرگ و میر افراد در ایالات متحده می‌شود. طبق‌ مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۹ توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) در سال ۲۰۱۶، ۸۴۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده در اثر بیماری قلبی‌عروقی درگذشتند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بزرگسالان ایالات متحده نوعی بیماری قلبی‌عروقی دارند.

AHA بیان می‌کند که بنابه گفته‌ی پزشکان افزایش تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا منجربه سطح بالایی از بیماری های قلبی‌عروقی می‌شود. با این حال، AHA تصدیق می‌کند که بخشی از این افزایش افراد مبتلا به فشارخون بالا، نتیجه تغییرات دستورالعمل های هیپرتانسیون کالج AHA / American College of Cardiology در سال ۲۰۱۷ است. دستورالعمل جدید فشار خون بالا را به جای ۱۴۰/۹۰ میلیمتر جیوه، ۱۳۰/۸۰ میلیمتر جیوه را مبنای فشارخون بالا قرار داد.

رژیم‌های تجربی

دانشمندان ۴۵ نفر را که ۳۰ تا ۶۵ ساله بودند و اضافه وزن داشتند و یا چاق بودند، را مورد مطالعه قرار دادند. تمام شرکت‌کنندگان در طی دو هفته قبل از شروع مطالعه این رژیم غذایی را اجرا کردند.
رژیم‌غذایی در حال اجرا همانند رژیم غذایی استاندارد ایالات متحده دارای ۱۲ درصد کالری از چربی‌های اشباع شده، بود. این برای اطمینان از این بود که همه شرکت‌کنندگان مورد مطالعه از موقعیت مشابه برخوردار باشند. دانشمندان پس از آن به شرکت کنندگان سه رژیم‌غذایی مختلف را بصورت تصادفی اختصاص دادند که همه‌ی این رژیم‌ها چربی‌های اشباع شده‌ی کمتری داشتند. شرکت‌کنندگان این رژیم‌های غذایی را به مدت ۶ هفته قبل اجرا می‌کردند سپس رژیم دیگر را شروع می‌کردند.همه شرکت کنندگان به نحوی همه‌ی رژیم‌های غذایی را اجرا کردند. رژیم‌ها شامل:

  • یک رژیم غذایی سرشار از گردو
  • یک رژیم غذایی که فاقد گردو اما شامل همان مقدار ALA و اسیدهای چرب اشباع نشده
  • یک رژیم غذایی فاقد گردو و جایگزین شده با اولئیک اسید با مقدار مشابه ALA موجود در گردو

گردو با فشارخون پایین مرتبط است

تیم تحقیقاتی تمامی شرکت‌کنندگان را برای عوامل خطرساز قلبی‌عروقی در پایان هر رژیم‌غذایی مورد ارزیابی قرار دادند. از این داده ها، محققان دریافتند که سلامت قلب شرکت‌کنندگان هر سه گروه تا حدی بهبود یافته است. آنها می‌گویند که این یافته نشان می‌دهد که جایگزین کردن چربی‌های اشباع شده توسط چربی‌های غیر اشباع بدست آمده از گردو یا روغن های گیاهی مزایای قلبی‌عروقی دارد. با این حال، محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که رژیم آن‌ها فقط شامل گردو می‌شد فشار خون پایین‌تری نسبت به افرادی که رژیم‌های غذایی دیگر را مصرف کرده بودند، داشتند.
فشار خون مرکزی فشار در حال حرکت به سمت قلب است و دانشمندان این موضوع را یک شاخص قابل اعتماد از نظر خطر قلبی‌عروقی می دانند. نویسنده‌ی ارشد مقاله Prof. Penny Kris-Etherton در دانشگاه Pennsylvania State University بیان می‌کند:


زمانی‌که شرکت‌کنندگان فقط از گردو استفاده کردند سود بیشتری نسبت به زمانی‌که از چربی مشابه موجود در گردو بدون مصرف گردو استفاده کردند، بردند. بنابراین به نظر می‌رسد ترکیبات بیشتری در گردو وجود دارد که مفید است شاید ترکیبات زیست فعال آنها، شاید فیبر، شاید چیزی دیگری که فقط در اسیدهای چرب نیستید.

گردو، شیر كم‌چرب و لبنیات

محققان فکر می‌کنند که کاهش فشارخون مرکزی با رژیم غذایی گردو موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در میان شرکت‌کنندگان در این رژیم غذایی می‌شود. با این حال، لازم به ذکر است که این مطالعه فقط شامل ۴۵ شرکت‌کننده است. بنابراین، برای نتیجه‌گیری بهتر، مطالعات بیشتری لازم است. پیام اصلی بنابه گفته‌ی Prof. Kris-Etherton برای افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند این است که:

به جای مصرف گوشت قرمز دارای چربی یا فرآورده‌های لبنی فراوان در میان وعده، از شیر‌ کم‌چرب یا گردو استفاده شود.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *