انتشار این مقاله


نقش مکمل گلوکوزامین در کاهش ریسک بیماری های قلبی

محققان براین باورند که مکمل گلوکوزامین در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

بر اساس مطالعاتی که در Biobank انگلیس انجام گرفته، مصرف مرتب مکمل گلوکوزامین باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. جزئیات این مطالعه در ۱۵ می ۲۰۱۹ در The BMJ چاپ شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که گلوکوزامین احتمالا در پیشگیری از بیماری‌های قلب عروقی (CVD) نظیر بیماری کورونری و سکته قلبی تاثیر چشمگیری دارد. برای اثبات این تئوری، تحقیقات بیشتری لازم است.

گلوکوزامین یک مکمل غذایی محبوب است که برای تسکین استئوآرتریت و دردهای مفصلی استفاده می‌شود. از آنجایی که اثرات مثبت این ماده در کاهش دردهای استخوانی تایید شده است، شواهد موجود حاکی از آن است که گلوکوزامین از بروز بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند. برای بررسی بیشتر، پروفسور لی کیو از دانشگاه تولان، مطالعاتی را بر روی نیم میلیون فرد بریتانیایی انجام داده است. افراد مورد مطالعه، به بیماری قلبی مبتلا نبوده و انواعی از مکمل‌ها از جمله مکمل گلوکوزامین را مصرف می‌کردند. آنان گزارشات به دست آمده از بیمارستان‌ها در خصوص مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی مثل CHD و سکته قلبی را به مدت هفت سال پیگیری کردند. در کل، فقط یک‌پنجم (۱۹.۳%) افراد در اوایل تحقیقات، مکمل گلوکوزامین مصرف می‌کردند.

محققان دریافتند که با در نظر گرفتن سایر ریسک‌فاکتورهای دخیل از جمله سن،جنسیت، وزن، BMI، نژاد و رژیم غذایی، مصرف گلوکوزامین ریسک مرگ و میر ناشی از CVD را به میزان ۱۵% و CHD را به میزان ۹ تا ۲۲ درصد کاهش می‌دهد. این رابطه در افراد سیگاری به مراتب مشهودتر است.

بیشتر بخوانید: مکمل هایی که پزشکان معتقدند افراد نباید پول صرفشان کنند!

مکانیسم‌های متعددی می‌تواند این رابطه را توجیه کند. به طور مثال، مصرف مرتب مکمل گلوکوزامین باعث کاهش چشمگیر سطح پروتئین C-reactive یا CRP می‌گردد. لذا افراد سیگاری که بیشتر در معرض التهاب هستند، گلوکوزامین بسیار کمک‌کننده است. علاوه بر این، مطالعات گذشته نشان می‌دهد که گلوکوزامین، نقش رژیم کم کربوهیدرات را ایفا می‌کند که این خود در پیشگیری از CVD مفید است.

برخلاف این یافته ها،این مطالعات به صورت مشاهده‌ای است؛ یعنی محققان میزان دوز و مدت زمان مصرف این مکمل را تعیین نکرده‌اند. مصرف روزانه‌ی گلوکوزامین شاید نشانه‌ی تغذیه‌ی سالم باشد، ولی عوارض جانبی آن بر روی افراد به دقت باید بررسی شود.

بنابراین، افرادی که برای تسکین دردهای مفصلی از این مکمل استفاده می‌کنند، نسبت به سایر افراد از ریسک پایین‌تری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی برخوردارند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید