انتشار این مقاله


درمان ژنتیکی جدید، آسیب ناشی از حمله قلبی را التیام می‌بخشد

محققان کالج کینگ لندن دریافته اند روش درمانی ژنتیکی جدید آنها، می‌تواند بازسازی پس از حمله قلبی را در سلولهای قلبی القا کند.

محققان کالج کینگ لندن دریافته‌اند روش درمانی جدید آنها، می‌تواند بازسازی پس از حمله قلبی را در سلولهای قلبی القا کند.

انفارکتوس میوکارد، که بیشتر با عنوان حمله قلبی شناخته می‌شود، با انسداد ناگهانی یکی از شریانهای کرونری قلب (شریانهای تغذیه کننده قلب) ایجاد شده و دلیل اصلی نارسایی قلبی است. نارسایی قلبی وضعیتی است که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲۳ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اکنون، قلب بیمارانی که از یک حمله قلبی جان سالم بدر می‌برند، با آسیب ساختاری دائمی که به تشکیل اسکار منجر شده و احتمال دارد به نارسایی قلبی در آینده منجر شود، باقی می‌ماند. در مقابل، ماهی و سمندر می‌توانند قلب خود را در طول زندگی خود، بازسازی کنند.

در این مطالعه که در نشریه Nature منتشر شده‌است، تیم تحقیق یک قطعه کوچک از ماده ژنتیکی را تحت عنوان microRNA-199 به قلب خوک‌ها پس از انفارکتوس میوکارد منتقل کردند. این انتقال نهایتا به بازیابی کامل عملکرد قلبی پس از یک ماه منجر گردید.

مطالعه بیشتر: https://virtualdr.ir/2018/04/20/heart-attack-2/

پروفسور مائورو گیاکا، مولف ارشد این مطالعه از کالج کینگ لندن اذعان داشت: “این موفقیت، یک وضعیت بسیار هیجان انگیز در زمینه مطالعات قلب است. پس از تلاشهای بسیار در بازسازی قلب با استفاده از سلولهای بنیادی که همگی شکست خوردند، برای اولین بار شاهد بازسازی واقعی قلب در یک حیوان بزرگ هستیم.”

این، اولین مورد از بازسازی قلب است که توسط بکارگیری یک داروی ژنتیکی کارآمد که بازسازی قلب را در حیوانات بزرگ با آناتومی و فیزیولوژی مشابه قلب انسان تحریک می‌کند، ایجاد می‌شود.

پروفسور گیاکا شرح داد: “ما برای منتقل کردن این مطالعه به فاز بالینی، نیاز به زمان خواهیم داشت. ما همچنان به فراگیری نحوه‌ی استفاده از RNA بعنوان یک مولکول سنتتیک در حیوانات بزرگ و سپس در بیماران نیاز داریم، ولی می‌دانیم این روش در موشها، بصورت موفقیت آمیز ظاهر شده‌است.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید