انتشار این مقاله


هورمون درمانی می‌تواند از سقط جنین پیشگیری کند

پروژسترون در زنانی که تجربه‌ی سقط داشته‌اند، به پیشگیری از سقط دوم می‌انجامد.

هورمون پروژسترون احتمالاً می‌تواند در زنانی که سقط را تجربه‌ کرده‌اند، از سقط دوم پیشگیری کند. این نتیجه‌ی مطالعه‌ی صورت گرفته بر بیش از ۴۱۰۰ زن باردار است.

در این مطالعه، استفاده از هورمون پروژسترون به صورت درمانی در زنانی که در اوایل حاملگی خون‌ریزی تجربه کرده‌اند، مورد مطالعه قرار گرفت. به نصف زنان مورد مطالعه شیاف واژینال پروژسترون داده شده بود تا دو بار در روز استفاده کنند. در حالی که مابقی زنان دارونما دریافت کرده بودند.

این شیوه‌ی درمانی به نظر روی همه‌ی زنان تاثیر نداشت؛ اما در زنانی که قبلاً سقط جنین را تجربه کرده بودند، موثر بود. در بین زنانی که سابقه‌ی یک یا دو سقط داشتند، حاملگی ۷۶ درصد از دریافت‌کنندگان پروژسترون به تولد زنده انجامید. حال آن که این میزان در گروه دریافت‌کننده‌ی دارونما، ۷۲ درصد بود.

در میان زنانی هم که قبلاً سه سقط یا بیشتر داشتند، ۷۲ درصد از دریافت‌کنندگان پروژسترون تولد زنده را تجربه کردند. این درصد در گروه دریافت‌کننده‌ی دارونما، ۵۲ درصد بود.

ما متوجه شدیم هورمون پروژسترون در زنانی که به علت خون‌ریزی فعلی در دوران حاملگی یا سابقه‌ی سقط، در خطر سقط جنین قرار دارند، می‌تواند موثر واقع شده و از این امر پیشگیری کند. این یافته‌ی ما تاثیرات عمده‌ای در این زمینه خواهد داشت. ما امیدواریم این شواهد در گایدلاین‌های ملی موجود برای زنان در خطر سقط مورد استفاده قرار گیرد.

Ari Coomarasamy از دانشگاه بیرمنگام انگلستان

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید