انتشار این مقاله


گربه اخمو مرده است و ما تکنولوژی کلون سازی او را داریم

ما تکنولوژی کلون سازی حیوانات خانگی را داریم. اما آیا کلون سازی گربه اخمو اخلاقی است؟

گربه اخمو

گربه اخمو یک ستاره ی اینترنتی مشهور بود که چهره ای سرسخت و عبوس داشت. او اخیرا از دنیا رفت. می توانیم برای مرگ این گربه ناراحت باشیم و سپس سراغ یک حیوان اینترنتی عجیب و غریب دیگر برویم . یا اینکه آخرین پیشرفت ها در تکنولوژی ژنتیک را با آغوش باز پذیرفته و این گربه ماده را کلون کنیم. همان کاری که باربارا استرایسند، خواننده، با سگ خود انجام داد.

از گذشته

شکی نیست که ما تکنولوژی لازم برای کلون کردن گربه اخمو را داریم. شرکت های زیست فناوری مختلفی خدمات کلون سازی گربه را ارائه می دهند که چیزی حدود ۲۵ هزار دلار هزینه دارد.

برای این کار تقاضا نیز وجود دارد. افراد زیادی به طور آنلاین تقاضای کلون سازی این گربه را داشته اند. این تقاضا حداقل از سال ۲۰۱۴ که فردی در Quora پیشنهاد کپی کردن این گربه را داد، وجود دارد. بر اساس پیشنهاد این فرد، هر فردی می توانست یک گربه اخمو داشته باشد.

اما آیا این همان میراثی است که برای گربه اخمو، که شخصیت شیرین و جذابش با چهره دائما عصبانی اش تداخل داشت، می خواهیم؟

قبرستان حیوانات خانگی

اخلاقیات در بهترین حالت خود نیز، شک برانگیز و نامطمئن است.

گربه سلبریتی که در سن ۷ سالگی مرد، مبتلا به کوتولگی گربه ای (feline dwarfism) بود. احتمالا کپی های گربه اخمو نیز این وضعیت را به ارث خواهند برد. براساس گفته های یک دامپزشک، گربه های کلون شده احتمالا از نارسایی ها و بیماری های مادرزادی رنج خواهند برد. علاوه براین، هرکدام از آن ها می توانند با حیوان اصلی متفاوت بوده و شخصیت های منحصر به فردی داشته باشند.

شاید بهتر باشد به جای کپی کردن DNA گربه اخمو برای همیشه (و شاید پول درآوردن از آن)، اجازه بدهیم که روحش در آرامش باشد.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید