انتشار این مقاله


زگیل تناسلی

زگیل تناسلی جیست؟ در این پست به علائم، علت شناسی، تشخیص، ریسک فاکتورها، درمان و پیشگیری از زگیل تناسلی پرداخته شده است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی، زوائد گوشتی نرمی هستند که در اندام های تناسلی ظاهر می شوند. این زگیل ها عفونت های مقاربتی (STI) هستند که توسط سویه های مشخصی از پاپیلوماویروس انسانی (hpv) ایجاد می شوند. زگیل تناسلی می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. عفونت ناشی از hpv شایع ترین نوع تمام STI ها است. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، در معرض عوارض ناشی از hpv مثل زگیل تناسلی هستند. عفونت ناشی از hpv به طور خاص برای زنان خطرناک است؛ زیرا بعضی از انواع hpv می توانند باعث سرطان دهانه رحم و فرج شود.
درمان در مدیریت این عفونت، کلیدی است.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق فعالیت های جنسی( شامل رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی) منتقل می شود. ممکن است زگیل ها تا چند هفته یا چند ماه بعد از ایجاد عفونت، ظاهر نشوند.

زگیل های تناسلی همیشه با چشم مسلح قابل دیدن نیستند. آن ها ممکن است کوچک بوده و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. راس این زگیل ها ممکن است شبیه گل کلم بوده و با لمس کردن صاف یا ناهموار به نظر برسد. زگیل های تناسلی ممکن است به صورت گروهی یا منفرد قرار بگیرند.
زگیل تناسلی در مردان، ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود :

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • درون یا بیرون مقعد

این زگیل ها در زنان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شوند:

  • درون واژن یا مقعد
  • بیرون واژن یا مقعد
  • دهانه رحم (سرویکس)

زگیل های تناسلی ممکن است در لب ها، دهان، زبان یا گردن فردی که با فرد مبتلا به HPV رابطه جنسی دهانی برقرار کرده است، وجود داشته باشد.

حتی اگر زگیل های تناسلی قابل مشاهده نباشند، ممکن است باعث بروز علائمی شوند. مثل :

  • ترشحات واژینال
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، ممکن است درد ناک شده یا باعث ناراحتی فرد شود.


مقاله مرتبط: تفاوت تشخیص بین زگیل تناسلی و هرپس در چیست؟


علت ایجاد زگیل تناسلی

بسیاری از موارد زگیل تناسلی توسط HPV ایجاد می شود. ۳۰-۴۰ نوع HPV وجود دارد که به طور مشخص ناحیه تناسلی را مورد هدف قرار می دهند، اما تعداد کمی از آن ها باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.
ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست به شدت قابل انتقال است و به این علت جزو عفونت های مقاربتی طبقه بندی می شود. در واقع، HPV به قدری شایع است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC) می گوید که بسیاری از افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در نقطه ای از زندگیشان به این ویروس مبتلا می شوند.

با این وجود این ویروس همیشه باعث عوارضی مثل زگیل تناسلی نمیشود. در واقع در بسیاری از موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی از بدن خارج می شود.
زگیل های تناسلی به طور معمول توسط سویه هایی از HPV که با سویه های ایجاد کننده ی زگیل دست یا سایر بخش های بدن متفاوت هستند، به وجود می آیند. بنابراین زگیل از دست ها به ناحیه تناسلی یا برعکس منتقل نمی شوند.

ریسک فاکتور های زگیل تناسلی

هر فردی که از نظر جنسی فعال باشد، در معرض ابتلا به HPV می باشد. با این وجود زگیل تناسلی برای این افراد شایع تر است:

  • افراد زیر ۳۰ سال
  • افرادی که سیگار می کشند
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
  • داشتن سابقه کودک آزاری
  • فرزندان مادرانی که درطول زایمان، این ویروس را داشته اند

سایر مشکلات ناشی از HPV

عفونت HPV مهم ترین علت سرطان در دهانه رحم است. علاوه براین ممکن است باعث تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم، موسوم به دیسپلازی، شود.
سایر انواع HPV ها ممکن است باعث سرطان در ناحیه فرج (اندام های تناسلی خارجی زن) شوند. همچنین میتوانند باعث سرطان آلت تناسلی مردانه و مقعد شود.

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی، پزشک معالج ممکن است سوالاتی درباره تاریخچه فعالیت جنسی و وضعیت سلامت بپرسد. این سوالات شامل علائمی که فرد تجربه کرده است و زمان هایی که رابطه جنسی داشته( شامل رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم یا محافظ دهانی ) می باشد.
علاوه بر این پزشک معاینه ای فیزیکی از هر ناحیه ای که شک بر ظهور زگیل وجود داشته باشد، خواهد داشت.

فقط برای زنان

به خاطر اینکه زگیل ها میتوانند در عمق بدن زنان ایجاد شوند، نیاز است که پزشک معاینات لگنی انجام دهد. شاید پزشک از محلول اسیدی ملایم جهت قابل مشاهده تر شدن زگیل ها نیز استفاده کند.

ممکن است تست پاپ اسمیر نیز انجام شود. در این تست، سلول هایی از سرویکس برای بررسی وجود HPV برداشته می شود.
انواع خاصی از HPV ممکن است باعث نتایج غیر نرمال تست پاپ اسمیر شوند که نشان دهنده ی تغییرات پیش سرطانی است. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را شناسایی کند، ممکن است با فرایند تخصصی تری به نام کولپوسکوپی غربالگری به دفعات بیشتر برای نظارت بر ایجاد هرگونه تغییر در سلول ها انجام شود.

اگر شما خانمی هستید که نگران ابتلا به نوعی از HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شود هستید، پزشک معالجتان‌ میتواند برای شما تست DNA انجام دهد. این تست نشان می دهد که چه نوع ویروس HPV در سیستم بدن شما وجود دارد. تست HPV برای مردان هنوز در دسترس نیست.

درمان زگیل تناسلی

درحالیکه زگیل های تناسلی قابل مشاهده، اغلب با گذر زمان از بین می روند، خود ویروس HPV می تواند در سلول های پوستی شما باقی بماند. بنابراین حتی زمانی که زگیل ها دیده نمی شوند نیز می توانند به دیگران منتقل شوند.

زگیل تناسلی با داروهای بدون نسخه برای از بین بردن یا درمان زگیل، درمان نمی شود.
پزشک معالج شما ممکن است داروهای موضعی زیر را تجویز کند:

  • ایمی‌کیمود (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس)
  • تریکلورواستیک اسید یا TCA

اگر زگیل ها با گذر زمان از بین نروند، شاید جراحی کوچکی مورد نیاز باشد تا کامل برداشته شوند. پزشک میتواند زگیل ها را به طرق زیر بردارد:

  • سوزاندن زگیل ها با جریان الکتریکی
  • سرما درمانی (کرایو تراپی) یا فریز کردن زگیل ها
  • لیزر درمانی
  • بریدن زگیل ها
  • تزریق اینترفرون

اگر شما خانمی هستید که زگیل تناسلی دارید، بهتر است پس از شروع اولین درمان، هر سه تا شش ماه یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهید. این کار به پزشک شما این امکان را می دهد که بر هر تغییر در سرویکس شما نظارت داشته باشد. کنترل و نظارت در روند درمان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا ممکن است بعضی افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشند. ریسک سرطانی شدن در انواعی از HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، کمتر است. با این وجود ممکن است فرد انواع دیگری از HPV را داشته باشد که خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

درمان خانگی زگیل تناسلی

از داروهای بدون نسخه مثل داروهای موجود برای زگیل دست ها برای زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های تناسلی و دست توسط انواع مختلفی از HPV ایجاد می شوند. درمان های طراحی شده برای زگیل های سایر بخش های بدن به طور معمول قوی تر از دارو های زگیل تناسلی است. استفاده از روش درمانی اشتباه ممکن است بیشتر آسیب زا باشد.

به نظر می رسد بعضی از درمان های خانگی به بهبود زگیل تناسلی کمک می کنند اما شواهد اندکی در پشتیبانی از آن ها وجود دارد.

قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی ، با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن HPV ، گارداسیل نام دارد. گارداسیل ۹ می تواند از مردان و زنان علیه انواع شایع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، محافظت کند. همچنین دربرابر انواعی از HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شوند، ایجاد محافظت می نماید.

واکسن دیگری به نام سرواریکس نیز موجود است که از سرطان دهانه رحم پیشگیری میکند ولی از زگیل تناسلی، نه.

افراد در رده سنی ۹ تا ۴۵ سال می توانند این واکسن را دریافت کنند. بر اساس سن،واکسن در دو یا سه دوز تزریق می شود.بهتر است هر دو نوع واکسن پیش از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، تزریق شوند. زیرا تاثیر آنها قبل از مواجهه فرد با HPV بیشتر است.


مقاله مرتبط : تاییدیه جدید واکسن hpv برای بزرگسالان تا ۴۵ سالگی. آیا باید بزنند؟


استفاده از کاندوم یا محافظ دهانی در روابط جنسی می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید