انتشار این مقاله


کافئین ریسک از دست دادن حافظه را کاهش می‌دهد

نوشیدن سه فنجان قهوه یا بیشتر در روز با حافظه بهتر همراه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند ریسک از دست دادن حافظه را تا ۷۰ درصد کاهش دهد. نوشیدن سه فنجان یا بیشتر در روز نسبت به یک فنجان با حافظه بهتر همراه است.

در زنان بالای ۸۰ سال، میزان کاهش ریسک برای آن‌هایی که روزانه سه فنجان یا بیشتر می‌نوشند، ۷۰ درصد است. در زنان بالای ۶۵ سال، با همین میزان قهوه ریسک تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. در حالی که این مطالعه روی زنان متمرکز بود اما سایر مطالعات اثرات حفاظتی از اعصاب را در مردان نیز نشان داده‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه ممکن است در به تاخیر انداختن دمانس کمک‌کننده باشد، اگرچه نتواند از آن جلوگیری کند.

در مطالعه‌ای فرانسوی، ۷۰۱۷ نفر به مدت چهار سال پیگیری شدند. میزان مصرف قهوه‌شان اندازه‌گیری می‌شد و تست‌های حافظه می‌دادند. نتایج نشان داد که زنان به‌ویژه در سنین بالاتر که روزانه سه فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشیدند، حافظه بهتری داشتند. اگرچه اثرات مشابه در مردان یافت نشد، اما مطالعات اخیر بسیاری اثرات محافظت‌کننده عصبی مشابهی را در مردان تشخیص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: کافئین چه تاثیری برروی عملکرد مغز و بدن دارد؟!

زنان ممکن است نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر باشند. ممکن است بدنشان در برابر محرک‌ به طور متفاوتی واکنش نشان دهد یا به طور متفاوتی کافئین را متابولیزه کنند.

اگرچه کافئین سرعت کاهش حافظه را آهسته می‌کند، اما احتمال ابتلا به دمانس را کاهش نمی‌دهد.

نویسنده مطالعه می‌گوید:

اگرچه ما ایده‌هایی را درمورد چگونگی عملکرد بیولوژیکی دارید، اما نیاز داریم که قبل از اینکه بتوانیم مصرف کافئین را به عنوان راهی برای کاهش زوال عقلی شروع به ترویج کنیم، درک بهتری از چگونگی اثر کافئین بر مغز داشته باشیم.
اما نتایج جالب توجه است. در حال حاضر مصرف کافئین گسترده است و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر درمان‌ها برای زوال عقل دارد و برای ایجاد اثرات سودمند به مقدار نسبتا کمی نیاز است.

این مطالعه در ژورنال Neurology منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید