انتشار این مقاله


تجربیات منفی دوران کودکی می‌تواند افراد را به داشتن باورهای تئوری توطئه هدایت کند

پژوهش جدیدی نشان داده است که اعتقاد به تئوری های توطئه–تا حدی–از تجربیات منفی اوایل دوران کودکی با مراقبان ایجاد میشود.

پژوهش جدیدی نشان داده است که اعتقاد به تئوری های توطئه–تا حدی–از تجربیات منفی اوایل دوران کودکی با مراقبان ایجاد میشود.

در دو مطالعه، Ricky Green و پروفسور Karen Douglas از دانشکده روانشناسی دانشگاه Kent به این نتیجه دست یافتند که شرکت کنندگان  (در این تحقیقات) مبتلا به آنچه که ” سبک دلبستگی اضطرابی ” نامیده میشود، دارای احتمال بیشتربودند که به تئوری توطئه اعتقاد داشته باشند.

سبک دلبستگی اضطرابی در دوران کودکی، زمانیکه مراقب کودک بطور منظم و یکنواخت در دسترس نباشد. وقتی (این دلبستگی اضطرابی) شکل می گیرد و تا بزرگسالی باقی می ماند، به صورتی که بسیاری از جنبه های زندگی افراد مثل دوستی ها و رفتار آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

پژوهش مشخص ساخته است که شرکت کنندگان با سبک دلبستگی اضطرابی نه تنها به اندیشه های عمومی توطئه اعتقاد دارند، بلکه به تئوری های توطئه معین و خاص مثل “شاهزاده دایانا توسط پلیس مخفی انگلستان ترور شد”، اعتقاد دارند.

همچنین طبق نتایج  پژوهش، سبک دلبستگی اضطرابی، اعتقاد به تئوری های توطئه را با در نظر گرفتن عوامل مهم دیگر همانند احساسات عمومی بی اعتمادی، سن، تحصیل، و دینداری تشریح نمود.

محققان می گویند که یافته ها منجر به شواهد افزده ای می شوند که دلبستگی نه تنها بر اینکه چگونه تعاملات شخص با دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه بر رفتارجهان بینی و نگرش های سیاسی افراد نیز تاثیر می گذارد. .

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید