انتشار این مقاله


ماده‌ای در بروکلی و کلم kale باعث سرکوب رشد تومور می‌شود

امروزه دانشمندان دریافته‌اند که بروکلی، کلم kale و سایر سبزیجات cruciferous، حاوی ماده‌ای هستند که بدن را برای مبارزه با سرطان تقویت می‌کند.

بدن ما مکانیزم‌های خاص خود را برای مبارزه با سرطان دارد؛ ولی برخی اوقات این مکانیزم‌ها برای سرکوب کردن رشد تومورها بسیار ضعیف هستند. امروزه دانشمندان دریافته‌اند که بروکلی، کلم kale و سایر سبزیجات cruciferous، حاوی ماده‌ای هستند که یکی از این مکانیزم‌های ذاتی بدن برای مبارزه با سرطان را تقویت می‌کند.

محققان دانشکده‌ی گیاهی، در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess در هاروارد، مشاهده کردند ترکیب ایندول-۳-کربینول (I3C) مانع از رشد تومور در یک مدل موشی سرطان پروستات می‌شود.

محققان در یکی از مقالات مجله‌ی  Science توضیح می‌دهند که I3C باعث فعال شدن PTEN می‌شود؛ PTEN یک پروتئین سرکوب کننده‌ی تومور است که معمولا فعالیت آن در سرطان‌های انسانی کاهش می‌یابد.

تیم پژوهشی یک مسیر مولکولی را کشف کرد که در آن، پروتئین WWP1 تغییر می‌کند و باعث ضعیف شدن پروتئین سرکوب کننده‌ی تومور (PTEN) می‌شود. WWP1 در سرطان‌های انسانی متعددی فعال است.

با این حال، تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که I3C از طریق خاموش کردن ژن WWP1 می‌تواند آن را غیرفعال کند. این فرآیند، باعث آزاد شدن قدرت PTEN برای محصور کردن رشد تومور می‌شود.

دکتر Pier Paolo Pandolfi، نویسنده ارشد مطالعه و مدیر مرکز سرطان و موسسه تحقیقات سرطان در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess، می‌گوید:

ما عامل مهمی را کشف کردیم که مسیری را راه‌اندازی می‌کند که برای پیشرفت سرطان بحرانی است.

او توصیه می‌کند که این مسیر، نقطه ضعفی است که ما می‌توانیم آن را با گزینه‌های درمانی، هدف‌گذاری کنیم.

ارتباط سرطان و سبزیجات  cruciferous

سرطان زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌های غیرعادی به طور کنترل نشده رشد می‌کنند، به بافت‌ها تهاجم می‌کنند و گسترش می‌یابند. این بدخیمی می‌تواند تقریبا هر قسمتی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سال ۲۰۱۸، سرطان باعث ۹.۶ میلیون مرگ شده است و اثرات اقتصادی آن در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۰، کل هزینه‌های سرطان در سراسر جهان حدود ۱.۱۶ تریلیون دلار بود.

بیش از ۱۰۰ نوع سرطان وجود دارد که هر کدام به نوع سلول‌هایی که آن را اغاز کرده‌اند، بستگی دارد.

محققان، ۶ نشانه از سرطان را در سطح سلول شناسایی کرده‌اند. این نشانه‌ها در سلول شامل پایدار کردن سیگنال‌های رشد، جلوگیری از سرکوب تومور، فرار از مرگ سلولی، ترویج همانندسازی بی‌پایان، فراهم کردن تغذیه از خون و راه‌اندازی تهاجم و گسترش است.

نیاز روزافزونی به داروهای جدید و مقرون به صرفه برای درمان سرطان وجود دارد. محققان به طور روزافزونی دنبال دنیای گیاهان هستند تا ترکیباتی طبیعی بیایند که این نیاز را برطرف کند.

مطالعات قبلی، ترکیبات مبارزه‌ کننده با سرطان را در گیاهان cruciferous شناسایی کرده است؛ این گیاهان شامل کاهو، کلم kale، بروکلی و کلم بروکسل هستند. محققان این مطالعات معتقدند که این ترکیبات بر روی ژن‌هایی اثر می‌کنند که مسئول ترویج نشانه‌های سرطان در سلول هستند.

بازگرداندن سرکوب تومورها

مطالعه‌ی اخیر، به این دانسته‌ها اضافه می‌کند. تیم پژوهشی از قبل می‌دانستند که PTEN یک پروتئین قدرتمند سرکوب‌ کننده‌ی تومور است. با این حال، در سرطان ممکن است ژن‌های پروتئین از بین بروند، تغییر کنند، فعالیت آن‌ها کاهش یابد یا خاموش شوند.

خیلی نادر است که ژن‌های یک پروتئین هر دو با هم حذف شوند؛ زیرا برای حذف یک ژن، هر دو نسخه‌ای که فرد آن‌ها را به ارث برده باید حذف شوند. معمولا اتفاقی که می‌افتد این است که تومورها سطح پایینی از پروتئین PTEN را دارند؛ زیرا برای مثال، فقط یکی از دو نسخه‌ی ژن فعال است.

این باعث شد دکتر Pandolfi و تیم او به دنبال این باشند که آیا راهی برای بازگرداندن Pandolfi به فعالیت سرکوب کنندگی تومور وجود دارد؟

برای تحقیق این سوال، دانشمندان تصمیم گرفتند به طور دقیق به بررسی مسیرهای مولکولی فعال‌کننده‌ی PTEN بپردازند.

محققان با استفاده از سلول‌های سرطانی انسان و یک مدل موشی از سرطان پروستات، شناسایی کردند پروتئین WWP1 باعث کاهش توانایی PTEN در سرکوب کردن تومورها می‌شود.

تحقیقات بیشتر در مورد شکل مولکولی و فعالیت بیوشیمیایی WWP1 نشان داد که مولکول کوچک I3C، یک مهارکننده‌ی طبیعی و قدرتمند برای WWP1 است.

با این حال، تیم پژوهشی توصیه نمی‌کند که خوردن مقادیر زیاد سبزیجات cruciferous می‌تواند چنین اثری داشته باشد. برای شروع، فرد باید روزانه حدود ۶ پوند بروکسل خام مصرف کند تا به سطوح موثری از I3C برسد.

در عوض، دکتر Pandolfi و همکارانش به دنبال راه‌های دیگری برای استفاده از این دانش هستند. آن‌ها قصد دارند آزمایش‌های خود را در مورد نحوه عمل WWP1 ادامه دهند و بررسی کنند آیا مولکول‌های دیگری وجود دارد که بتواند WWP1 را بلاک کند یا خیر؟

دکتر Pier Paolo Pandolfi می‌گوید:

این یافته‌ها راهی را برای ما گشوده است که تا به رویکرد فعال کردن مجدد پروتئین سرکوب کننده‌ی تومور برای درمان سرطان دست یابیم.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید