انتشار این مقاله


سطح بالای قندخون در دوران بارداری منجربه چاقی کودک می‌شود

افزایش قندخون در دوران بارداری با وجود عدم ابتلا به دیابت دوران بارداری چاقی را در کودکان در سنین ۵-۷ سالگی افزایش می‌دهد.

طبق تحقیقات جدید منتشر شده در PLOS One فرزاندان، مادران بارداری که میزان قندخون آن‌ها بالا است حتی اگر دیابت نداشته باشند در معرض چاقی هستند. این مطالعه با همکاری Samantha Ehrlich، استاد بهداشت عمومی در دانشگاه Tennessee، knoxvill و همکارانش در Kaiser Permanente در کالیفرنیای شمالی انجام شد.

طبق مطالعه‌ی انجام شده، دانشنمندان اطلاعات بدست آمده توسط بیش از ۴۰۰۰۰ زن باردار که فرزندان آن‌ها در سال‌های ۲۰۰۴-۱۹۹۸ در سیستم مراقبت بهداشتی در Kaiser Permanente در کالیفرنیای شمالی بدنیا آمده‌است، را مورد بررسی قراردادند. آنها همچنین اطلاعات کودکان را نیز تا سن ۷-۵ سالگی جمع کردند. در آمریکا غربالگری قندخون زنان باردار در هفته‌های ۲۴ و ۲۸ انجام می‌شود. اگر قند خون افراد در این تست بالا باشد، آزمایشات تکمیلی انجام می‌شود تا مشخص شود آیا فرد به دیابت بارداری مبتلا است یا نه.

اما Ehrlich و همکارانش متوجه شدند که یکبار افزایش قندخون که در آزمایش نشان داده‌ شده‌است حتی با اینکه مادر به دیابت بارداری مبتلا نشده‌باشد بازهم فرزندان آن‌ها در سنین بین ۵-۷ سالگی خطر چاقی را دارا هستند. در این موضوع، خطر چاقی در مقایسه با زنان با سطح خون طبیعی در آزمون غربالگری ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.
Ehrlich بیان می‌کند:

اگر مادر باردار مبتلا به دیابت بارداری شود، خطر ابتلا به چاقی کودک ۵۲ درصد افزایش می‌یابد.

علاوه براین محققان متوجه شدند که اگر مادر دارای شاخص توده‌ی بدنی (BMI) طبیعی باشد، افزایش سطح خون در این دوران منجربه چاقی دردوران کودکی نمی‌شود. Ehrlich بیان می‌کند:

این اطلاعات بسیار مهم می‌باشد چراکه ما می‌توانیم از چاقی کودکان با استفاده از دو روش جلوگیری کنیم: اولا با کمک به مادران باردار تا قبل از بارداری دارای BMI نرمال باشند و دومی از طریق کاهش دادن قندخون افزایش یافته در دوران بارداری.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید