انتشار این مقاله


سوالات کوچک؛ تغییر بزرگ

چگونه می‌توان شانس موفقیت را به طور چشم گیری افزایش داد؟

تغییرات واقعی تنها با عمل کردن محقق می‌شوند. با تغییر دادن رویه روزانه خود، می‌توانید کیفیت زندگی خود را تغییر داده و آن را به فرم دلخواه خود درآورید. شما از وجود احتمالات آگاهید. هم‌اکنون فوائد مصرف سبزیجات و ورزش کردن و مضرات کشیدن سیگار و جویدن ناخن‌ها را می‌دانید. اما آگاهی کافی نیست.

داشتن اشتیاق و علاقه فراوان برای تغییر کار ساده‌ایست. اما هنگامی که به مرحله‌ی عمل می‌رسد، تمامی آن قول ‌و قرار‌ها و نیت‌های خوب از بین می‌روند. علت این است که شما در ابتدا ارزش‌ها و واقعیت‌ها را بررسی نکردید.

اگر به دنبال یک تغییر مبتنی بر ارزش‌ها هستید، باید در مورد این که این ارزش‌ها چه چیزهایی را شامل می‌شوند شفاف باشید. از این نظر که “می‌خواهید چگونه باشید” چه چیز‌هایی در هاله‌ی ابهام قرار دارند؟ بر این اساس جلو بروید. شما به کاری که انجام می‌دهید ارزش قائلید.

پس از این که نیت‌ خود را برای عمل کردن به گونه‌ای جدید تنظیم کردید، از خود این سوالات را بپرسید:

۱- در مقیاس ۱ تا ۱۰ چقدر اطمینان دارید که این نیت را دنبال خواهید کرد؟

۱ به معنای “اصلا مطمئن نیستم” و ۱۰ به معنای “بیشتر از این نمی‌توانم مطمئن باشم” است. نکته کلیدی این قسمت صداقت است. اگر درجه اطمینان شما ۵ است یا ۲ آن را تغییر نداده و به حال خود رها کنید!

پس از تعیین درجه اطمینان خود به سراغ سوال بعدی بروید:

۲- برای افزایش اطمینان خود چه کار‌هایی می‌توانید انجام دهید؟

اکنون زمان آن رسیده که خلاقیت خود را آشکار سازید: در رابطه با برنامه خود چه مواردی را می‌توانید تغییر دهید تا شانس موفقیت شما افزایش یابد؟

شما می‌توانید:

هدف کوچک‌تری تعیین کنید. کار خود را با فتح قله اورست آغاز نکنید. در عوض، پیاده‌روی‌های کوچک را در اطراف تپه‌های اطراف شروع کنید.

هدف خود را مشخص‌تر کنید‌. گاهی اوقات برنامه شما بسیار ناواضح است. به جای برنامه “وزن کم کردن” تعیین این هدف که “در سی روز پنچ پوند وزن کم خواهم کرد” بسیار کمک کننده خواهد بود.

یک محرک تعیین کنید. شروع کردن تقریبا همواره دشوارترین قسمت بوده است. برای شروع به عمل یک زمان مخصوص یا کار دیگری که به عنوان محرک شروع عمل انجام می‌دهید، تعیین کنید.

از حمایت‌های اجتماعی کمک بگیرید. هر تغییری با حضور افرادی که شما را تشویق می‌کنند بسیار راحت‌تر است. برنامه‌های خود را برای یک دوست توضیح دهید و اجازه دهید که از شما توضیح بخواهند (اما این کار را درصورتی انجام دهید که این برنامه هنوز هم متعلق به خودتان باشد). در این جا هدف تنها دریافت حمایت است نه انتقال مسئولیت.این‌ها تنها مثال‌های کوچکی بودند. در واقعیت راه‌هایی که به شما در افزایش اطمینانتان کمک می‌کنند بسیار است، محدودیت‌های موجود همه در تصورات شما می‌باشند.

پس از این که تغییراتی را به طرح خود اضافه کردید حال زمان آن رسیده که اطمینان خود را به گونه‌ای ویژه دوباره ارزیابی کنید. شما در نقطه انتخاب هستید. این موضوع میان شما و شخص درون آینه است. آیا شما این عمل را انتخاب کرده‌اید؟ آیا با تمام وجود آن را می‌خواهید؟

اگر شما تردید دارید یا می‌خواهید کنار بکشید، متوجه باشید که میزان اطمینان شما کاهش یافته است. این کاهش کم بیانگر نکته مهمی است: برنامه‌ها کافی نیستند. برای بهبود اوضاع فرد باید با تمام وجودش یک جهش و تغییر در میزان تعهد خود به وجود آورد.

به عقب برگردید و دوباره با این سوالات خود را به چالش بکشید، تا زمانی که به سطح اطمینان حدود هشت تا ده برسید و با تمام وجود به دنبال نیت خود بروید. حال از این نقطه به کجا باید رفت؟

تبریک می‌گویم: شما در حال حاضر یک برنامه عملی متعهدانه دارید که به سوی موفقیت در حال حرکت است. اما متاسفانه خطر هنوز در کمین شماست. هیچ طرحی ۱۰۰٪ بدون خطا نیست و احتمالات هنوز هم وجود دارند، و تعهد شما در نهایت ممکن است تنزل کند. این یک واقعیت عجیب زندگیست که تعهد بهترین کارآیی خود را زمانی دارد که ۱۰۰٪ است- و همچنین هنگامی که شما ۱۰۰٪ می‌دانید که اگر لغزش کنید راه برگشت دارید.

ذهن فریاد می‌زند که این کار مثال بارزی از یک تناقض است؛ اما این گونه نیست. تعهد به این معنی نیست که هرگز شکست نخورید، بلکه به این معنیست که هر زمانی که بخواهید راه برگشت پیش رویتان باشد و سپس دوباره متعهد به مسیر شوید. من با صخره نوردی صحبت می‌کردم که این فرآیند را این گونه توضیح می‌داد:

اگر من بخواهم یک حرکت دشوار را بیاموزم، باید ۱۰۰٪ آموختن آن را بخواهم. بدون توجه به هرگونه و، یا، اما و اگر من از کوه بالا می‌روم و در عین حال در همان زمان می‌دانم که ممکن است لغزش داشته باشم. اگر لغزش کنم هم ۱۰۰٪ مطمئن هستم که بدون هیچ شکی دوباره این حرکت را امتحان خواهم کرد. به این طریق است که واقعا چیزی می‌آموزم.

پس اگر شما نیاز به بازگشت داشته باشید، چه کاری انجام می‌دهید؟ چقدر از اشتیاق به انجام آن کار به خصوص مطمئن هستید؟ هدف خود را یک هفته پس از تعهد اولیه بازنگری کنید. آیا هدف شما به اصلاح نیاز دارد؟ و آیا هنوز متعهد به انجام آن هستید؟ دوباره چرخه سوالات را تکرار کنید و پس از اطمینان مسیر خود را ادامه دهید.

رشد و پیشرفت چیزی جز این نیست. تغییر واقعی این گونه رخ می‌دهد. بدین طریق ما در زندگی شایستگی کسب می‌کنیم. پس ادامه داده و به جنگ سختی‌های پیش رو بروید!

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید