انتشار این مقاله


روزه داری راهکار جدیدی برای درمان بیمای های مرتبط با چاقی!

روزه‌داری به مدت ۳۰ روز موجب افزایش سطح پروتئین‌هایی شد که در بهبود مقاومت به انسولین و حفاظت در برابر رژیم غذایی پر چربی و با قند بالا نقش مهمی دارند.

مطالعه‌ی ۳۰ روز روزه‌داری در ماه رمضان نتایج مثبتی در زمانبندی و فاصله دهی بین وعده‌های غذایی نشان می‌دهد.

با استناد به تحقیقی که در هفته‌ی بیماری‌های گوارشی (DDW) در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، روزه‌داری به مدت ۳۰ روز موجب افزایش سطح پروتئین‌هایی شد که در بهبود مقاومت به انسولین و حفاظت در برابر رژیم غذایی پر چربی و با قند بالا نقش مهمی دارند. تحقیق که بر روزه‌داری ۳۰ روزه در رمضان استوار بود، به صورت بالقوه روشی جدید برای درمان بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، سندرمهای متابولیکی و بیماری‌های کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مطرح می‌کند.

«مطابق با اطلاعات سازمان بهداشت جهانی (WHO)، چاقی بیش از ۶۵۰ میلیون نفر را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنان را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها قرار می‌دهد. روزه‌داری و تغذیه می‌تواند به صورت معنی داری نحوه‌ی تولید و مصرف پروتئین‌های حیاتی برای کاهش مقاومت به انسولین و حفظ وزن مناسب توسط بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برای همین، زمان‌بندی و فاصله دهی بین وعده‌های غذایی می‌تواند برای افرادی که با بیماری‌ های مرتبط با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، عامل مهمی باشد.»


دکتر Ayse Leyla Mindikoglu (نویسنده اصلی مقاله و استادیار پزشکی و جراحی در دانشگاه پزشکی Baylor در تگزاس)

مطالعه آزمایشی شامل ۱۴ فرد سالم بود که به مدت ۱۵ ساعت در روز و به مدت ۳۰ روز در ماه رمضان روزه گرفتند. دانشمندان از شرکت کنندگان در مطالعه قبل از آغاز ماه رمضان، هفته‌ی آخر ماه و نیز یک هفته بعد از پایان رمضان نمونه خونی گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل نمونه خون افزایش سطح تروپومیوزین (TPM) ۱، ۳ و ۴ که پروتئین‌هایی هستند که در حفظ سلول‌های سلام و بازسازی آنان نقش دارند و برای پاسخ به انسولین توسط بافت‌ها اهمیت دارند را نشان داد.


بیشتر بخوانید:


تروپومیوزین ۳ در افزایش حساسیت و پاسخ به انسولین نقش کلیدی دارد. این پروتئین با این کار به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا گلوکز موجود در خون را بسیار مؤثرتر استفاده کنند و یا این اتفاق قند خون کاهش یابد. نتایج مطالعه افزایش قابل توجهی در فرآورده‌های پروتئینی ژن تروپومیوزین ۳ در آغاز ماه و نیز یک هفته پس از ماه رمضان نشان دادند. نتایج مشابهی درمورد فرآورده‌های پروتئینی ژن‌های تروپومیوزین ۱ و ۴ نیز یافت شد.

«ما درحال گسترش تحقیقات خود برای بیماران مبتلا به سندرم‌های متابولیکی و NAFLD هستیم تا مشخص کنیم آیا این نتیاج برای سایر وضعیت‌ها نیز تکرار می‌شود یا نه. مطابق مطالعات اولیه‌، ما معتقدیم که روزه داری از صبح تا شب می‌تواند یک مداخله‌ی به صرفه برای درمان افراد دچار بیماری‌های مرتبط با چاقی باشد.»


دکتر Mindikoglu
عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید