انتشار این مقاله


فاکتورهای ریسک سرطان سینه: سابقه شیردهی

شیردهی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان شود.

شیردهی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان شود. این کاهش خصوصا درصورتیکه شیردهی بیش از یک سال طول بکشد، موثرتر خواهد بود. شیردهی به مدت کمتر از یک سال، تاثیر کمتری بر کاهش خطر ابتلا دارد که در زنان کشورهایی مانند ایالات متحده شایع‌تر است. دلایل متعددی مبنی بر کاهش ریسک وجود دارند:

  • تولید شیر از رفتار غیرطبیعی سلول‌های پستانی پیشگیری می‌کند.
  • بسیاری از زنان طی دوران شیردهی تعداد کمتری از چرخه‌های قاعدگی را تجربه می‌کنند که همراه با ۹ چرخه‌ای که به علت بارداری کاهش یافته است، باعث کاهش سطوح استروژن می‌گردد.
  • بسیاری از زنان طی دوران شیردهی، غذاهای مقوی بیشتری مصرف کرده و سبک زندگی سالم‌تری را در پیش می‌گیرند. به عنوان مثال مصرف الکل و سیگار را محدودتر می‌کنند.

شیردهی، علاوه بر محافظت از پستان، مزایای فراوانی نیز برای کودک داشته و ارتباط عاطفی میان مادر و فرزند را نیز تقویت می‌کند.

چه گام‌هایی می‌توان در جهت کاهش خطر ابتلا برداشت؟

شیردهی تصمیمی بسیار شخصی است و بستگی به شرایط هر فرد دارد. در صورتیکه این امکان برایتان فراهم است، بهتر است این کار را بکنید. شیردهی علاوه بر کاهش ریسک سرطان پستان، آنتی‌بادی‌های شما را به نوزاد منتقل می‌کند و این امر وی را در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی محافظت خواهد کرد. البته همان طور که گفته شد، این تصمیم، بسیار شخصی بوده و تحت تاثیر فاکتورهای فراوان دیگری به جز ریسک ابتلا به سرطان سینه قرار دارد.

شیردهی پس از ابتلا به سرطان پستان، بسیار چالش‌برانگیز است. پس از ماستکتومی دوبل، شیردهی غیرممکن می‌گردد. پس از انجام لامپکتومی و پرتودرمانی، پستان درمان ‌شده شیر بسیار کمی تولید می‌کند و یا اینکه به کل تولید شیر در آن متوقف می‌گردد؛ اما پستان دیگر همچنان به صورت نرمال شیر تولید خواهد کرد. شیر تولیدشده از یک پستان ممکن است کافی باشد و یا اینکه نیازمند استفاده از مکمل‌ها باشید. برخی از زنان ترجیح می‌دهند از شیر زنان دیگر استفاده کنند. بهترین راه‌حل‌های ممکنی که متناسب با شرایطتان باشند، را می‌توانید از متخصصان جویا شوید.

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، حتی در صورتیکه شیردهی نداشته باشید، می‌تواند ریسک ابتلای شما به سرطان سینه را حتی الامکان پایین نگه دارد:

  1. حفظ وزن در محدوده وزنی سالم
  2. ورزش منظم
  3. محدود کردن مصرف الکل
  4. خوردن غذاهای مقوی
  5. عدم استعمال سیگار
زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *