انتشار این مقاله


وزن کردن روزانه چه تاثیری بر کاهش وزن میتواند داشته باشد؟

در حال حاضر، تحقیقات در نشریه چاقی نشان می دهد که وزن کردن روزانه می تواند یک راه موثر برای جلوگیری از افزایش وزن باشد.

تحقیق جدیدی یک استراتژی جدید برای جلوگیری از افزایش وزن در تعطیلات را آزمایش کرده و یک مکانیسم روانشناختی را پیشنهاد می کند که توضیح می دهد چرا  این استراتژی ممکن است کار کند.

تخمین ها نشان می دهد، بیش از ۳۷ درصد بزرگسالان در ایالات متحده با چاقی زندگی می کنند و کارشناسان انتظار دارند که این تعداد افزایش یابد. همچنین بیش از ۳۲ درصد از بزرگسالان ایالات متحده دارای اضافه وزن هستند.

تحقیقات نشان می دهند که به طور متوسط ​​افراد در هر سال ۰.۴ تا ۱ کیلوگرم وزن اضافه می کنند. گرچه ممکن است این مقدار کم باشد، اما افزایش مداوم وزن میتواند در طول زمان به چاقی منجر شود.

اکثر ما با افزایش وزن در تعطیلات آشنا هستیم. در اواسط ماه نوامبر و ژانویه، بزرگسالان به طور متوسط ​​۰.۴-۱.۵ کیلوگرم چاق میشوند.

در حال حاضر، تحقیقات در نشریه چاقی نشان می دهد که وزن کردن روزانه می تواند یک راه موثر برای جلوگیری از افزایش وزن باشد.

جیمی کوپر، Ph.D.، استادیار گروه غذا و تغذیه در دانشگاه گرجستان در آتن است، تحقیقات جدید را رهبری کرده است.

بررسی استراتژی کاهش وزن جدید

کوپر و همکارانش برای مطالعه خود ۱۱۱ نفر از بزرگسالان ۱۸-۶۵ ساله را گردآوری کردند. شرکت کنندگان در اواسط نوامبر ۲۰۱۷ تا اوایل ماه ژانویه ۲۰۱۸ خود را با تعداد دفعات مختلف وزن می کردند.

محققان از شرکتکنندگان خواستند که سه بازدید داشته باشند:

یک بار قبل از فصل تعطیلات، یکی دیگر بلافاصله پس از آن، سومی بعد از ۱۴ هفته پس از مداخله.

کوپر و تیمش همچنین از شرکتکنندگان خواسته بودند از یک ترازوی لیکرت برای ارزیابی دفعات وزن کردن خود استفاده کنند.

در طول مداخله، محققان از شرکتکنندگان خواستند که وزن اولیه خود را در طول دوره مطالعه حفظ کنند، اما آنها هیچ توصیه ای در مورد چگونگی انجام این کار ارائه ندادند. بنابراین، هر شرکت کننده آزاد بود که هر روشی را که مایل بود انتخاب کند، چه در ورزش و چه در رژیم غذایی.

محققان این شرکت کنندگان را با یک گروه کنترل که هیچ کدام از دستورالعمل ها را دریافت نکرده بودند مقایسه کردند.

در پایان دوره مطالعه، کسانی که هر روز خود را وزن می کردند و تغییرات وزن خود را به صورت گرافیکی نشان می دادند یا وزن مشابهی را که در ابتدا داشتند حفظ کرده بودند و یا وزن از دست داده بودند.

کوپر می گوید:

“شاید آنها روز بعد (پس از دیدن افزایش وزن) کمی بیشتر تمرین کنند، یا بااحتیاط بیشتری غذا بخورند”

“افراد خود انتخاب می کنند که چگونه می خواهند رفتار خود را تغییر دهند تا بتواند موثر باشد، زیرا ما می دانیم که مداخلات یکسان نیستند.

در مقابل، شرکت کنندگان که خود را هر روز وزن نمی کردند،اضافه وزن پیدا کردند.

خودآزمایی برای از دست رفتن وزن ضروری است

 میشل وان دلن، استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه گرجستان مکانیسم های روانی را که ممکن است در پشت این نتایج نقش داشته باشدتوضیح می دهد.

وان دلن می گوید: “مردم واقعا به اختلافات و تفاوت های بین خود فعلی وخود استاندارد و یا هدفشان حساس هستند. “هنگامی که آنها این اختلاف را می بینند، تمایل دارند رفتارشان تغییر کند. وزن کردن روزانه برای افراد به طرز بسیار روشنی این کار را انجام می دهد.”

نویسندگان مطمئن نیستند که آیا بدون داشتن نمودارگرافیکی، وزن کردن روزانه همان اثر را دارد یا نه

دکتر سوزان یانوفسکی، پژوهشگر چاقی در موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، می گوید: ” مطالعات بزرگتر با شرکت کنندگان متنوع تر می تواند تایید کننده تعمیم این روش برای جلوگیری از افزایش وزن باشد.”

کوپر نتیجه گیری می کند: “اعیاد و تعطیلات دو بار در سال است که افراد بیشترین حساسیت به افزایش وزن را در یک دوره بسیار کوتاه مدت دارند.” “تعطیلات واقعا می تواند بر سلامت دراز مدت افراد تاثیر بگذارد.”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *