انتشار این مقاله


یک گام نزدیک‌تر به شناسایی دلیل یک بیماری نابینا کننده

نوروپاتی بینایی وراثتی لبر، یکی از انواع وراثتی از دست رفتن بینایی است که مشکلاتی در بینایی رنگی و بینایی در مرکز میدان بینایی برای افراد پدید می‌آورد.

نوروپاتی بینایی وراثتی لبر (LHON)، یکی از انواع وراثتی از دست رفتن بینایی است که مشکلاتی در بینایی رنگی و بینایی در مرکز میدان بینایی برای افراد پدید می‌آورد. مطابق آمار، شیوع یک جهش مشخص LHON در جمعیت فرانسوی-کانادایی، قابل توجه است.

محققان مدتها بر این باور بودند که دلیل نوروپاتی بینایی وراثتی لبر با اندازه‌ی فیبرهایی که چشم را به مغز مرتبط می‌سازند، ارتباط دارد. بصورتیکه فیبرهای کوچک حساس‌تر هستند. با این حال، ارتباط دقیق این دو مقوله آشکار نبود.

مطالعه بیشتر: https://virtualdr.ir/2019/04/09/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%ad%d8%b3-%d8%a8%db%8c%d9%86%d8%a7%db%8c%db%8c/

اخیرا مطالعه‌ای تحت هدایت محققان دانشگاه McGill که در نشریه Scientific Reports منتشر شده‌است، گامی مهم در رمزگشایی از دلیل LHON برداشته است. محققان اخیرا نشان دادند سلولهایی که چشم را به مغز مرتبط می‌سازند، به یک رادیکال آزاد مشخص تحت عنوان “سوپراکسید” حساس هستند و این فرضیه را مطرح ساختند که حضور مقادیر بسیار زیاد سوپراکسید، دلیل LHON است.

دکتر لئونارد لوین، رئیس دپارتمان چشم پزشکی و علوم بینایی دانشگاه McGill و مولف ارشد مطالعه می‌گوید: “ما گمان داشتیم پخش شدن سوپراکسید در میان فیبرها، باعث بروز ویژگی‌های بالینی مشخصی از LHON می‌گردد. ما اخیرا دریافتیم می‌توانیم این فرضیه را با شبیه سازی کامپیوتری مورد بررسی قرار دهیم.”

دکتر لوین با همکاری دکتر رازک کوسا، که مطالعه مشابهی را در زمان رزیدنتی خود در دپارتمان چشم پزشکی انجام داده بود، و پویا مرآت، دانشجوی Ph.D. در دپارتمان مهندسی الکتریکی و کامپیوتر McGill که نیروی محاسباتی لازم برای راه اندازی شبیه سازی را فراهم کرده بود، در اجرای این طرح همکاری داشت. تیم مطالعه بمنظور اعتبار بخشی به یافته‌های خود، نتایج شبیه سازی‌های خود را با نمونه‌های پاتولوژی و میدان بینایی بیماران که توسط همکارانشان در UCLA تهیه شده‌بود، مقایسه کردند. میزان هماهنگی این نتایج برای محققان بسیار شگفت آور بود.

با اینکه این یافته نشان دهنده گام مهمی است، دکتر لوین اذعان دارد مطالعه هنوز باید انجام شود. “ما به تایید نقش سوپراکسید در گسترش آسیب در سلولهای مورد نظر، نیاز داریم. اگر بتوانیم به این هدف دست یابیم، این نتایج به اندازه قابل توجهی ما را در توسعه درمان برای LHON، یاری خواهد کرد.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید