انتشار این مقاله


روش درمانی نوروفیدبک چیست و در درمان اختلالات روانی چه جایگاهی دارد؟

نوروفیدبک یک روش درمانی است که بازخوردهایی آنی از یک برنامه کامپیوتری که فعالیت امواج مغزی را ارزیابی می‌کند فراهم می‌آورد.

نوروفیدبک که با نام‌ بیوفیدبک الکتروانسفالوگرام نیز شناخته می‌شود، یک روش درمانی است که بازخوردهایی آنی از یک برنامه کامپیوتری که فعالیت امواج مغزی را ارزیابی می‌کند فراهم می‌آورد. سپس نرم‌افزار از سیگنال‌های صوتی یا تصویری استفاده می‌کند تا سیگنال‌های مغزی را تشخیص داده و رمزگشایی کند.

زمان استفاده

روش درمانی نوروفیدبک می‌تواند برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که تشنج، اختلالات رفتاری، نقص توجه، اوتیسم،  تاخیر در رشد، آسیب مغزی، آسیب زایمانی، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس‌از حادثه (PTSD)،مشکلات مرتبط با استرس و بی‌خوابی یا الگوی خواب نامنظم و نیز افرادی که ازدست دادن شناخت وابسه به سن دارند، مفید باشد.

موارد مورد انتظار

روش درمانی نوروفیدبک یک بار در هفته و به طور معمول تا ۲۰ هفته انجام می‌شود. برخی افراد به جلسات کمتری نیاز دارند درحالی که برخی دیگر به جلسات بیشتری از درمان نیاز دارند. شما باید روی یک صندلی بنشینید و در همین حالت، یک سنسور به سر شما وصل خواهند کرد. یک برنامه الکتروانسفالوگرام کامپیوتری، سیگنال‌های مغزی شما را پردازش کرده و اطلاعات فرکانس امواج مغزی مختلف را فراهم خواهد کرد. با استفاده از یک نرم‌افزار شبیه به بازی کامپیوتری، درحین این که مغر و سیستم عصبی مرکزی شما از نرم‌افزار، سیگنال‌های بازخورد را دریافت می‌کند، شما نیز باید به یکسری موارد تصویری نگاه کنید و یا به موسیقی گوش دهید. بعد از این، نرم‌افزار آغاز به هدایت فعالیت امواج مغزی شما به سمت الگوهای مطلوب‌تر و کنترل شده‌تر می‌کند. زمانی که الگوهای امواج مغزی شما بهبود پیدا کردند، شما بلافاصله از برنامه بازخورد خواهید گرفت. مابین جلسات، شما می‌توانید تغییرات در استرس، الگوی خواب و نظم ذهنی را متوجه شوید.


بیشتر بخوانید:


نحوه کار

نوروفیدبک به عنوان یک درمان شناخته نمی‌شود اما روشی برای مدیریت یا تنظیم عملکرد مغز است تا مغز بهتر عمل کند. این مهم با جلسات مکرر تمرین مغزی با استفاده از برنامه کامپیوتری نوروفیدبک که دستگاه عصبی مرکزی فرد را آموزش می‌دهد تا فرکانس امواج مغزی را بهتر شناخته و تنظیم کند به دست می‌آید. در روش درمانی نوروفیدبک، مغز شما ارزیابی شده و اطلاعات مناطق دچار اختلال عملکردی فراهم می‌آید تا مستقیماً این مناطق درمان شوند. این اختلالات عملکردی باعث ایجاد علائم شده‌اند. روش‌های مختلف نوروفیدبک و ابزارهای آن در مشکلات عصبی مختلفی استفاده می‌شوند.

روش درمانی نوروفیدبک

یک معالج نوروفیدبک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

متخصین بهداشت روان مُجازی که برای استفاده از تجهیزات و نرم‌افزارهای نوروفیدبک آموزش دیده‌اند می‌توانند خدمات نوروفیدبک را در کلینیک یا مراکز خصوصی خود فراهم آورند. علاوه بر یافتن شخصی با پشتوانه علمی و تجربه مرتبط، یافتن فردی که شرایط شما را درک کند و با او راحت بوده و بتوانید مشکلات شخصی خود را با او درمیان بگذارید و نیز بتواند شرایط روش درمانی نوروفیدبک، مزایای بالقوه آن و محدودیت‌های آن را برای شما به گونه‌ای توضیح دهد که متوجه شوید، اهمیت دارد.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید