انتشار این مقاله


دو پروتئین موجود در خون جوان می‌توانند در جوان سازی مغز دخیل باشند

این دو پروتئین احتمالاً علت بهتر شدن فعالیت شناختی مغز مسن با خون جوان هستند.

دو پروتئین در خون جوان احتمالاً در تقویت و جوان سازی مغز نقش دارند. این دو پروتئین به جوان‌سازی ساختارهای مهم نورون‌ها کمک کرده و احتمالاً علت بهتر شدن فعالیت شناختی مغز مسن با خون جوان هستند.

قدرت خون جوان در جوان سازی مغز با کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها اعم از سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر ارتباط دارد. همچنین با افزایش فعالیت شناختی مغز در حیوانات مسن‌تر مرتبط است.

Thomas Sudhof و همکارانش از دانشگاه استنفورد برای درگ چگونگی این فرآیند، سرم خون موش جوان ۲ هفتگی و موش پیر ۱۲ تا ۱۵ ماهه را به طور جداگانه به نورون‌های انسانی تزریق کردند.

تیم تحقیقات متوجه شد سرم خون موش جوان اثر قابل توجهی بر نورون‌ها داشته و موجب رشد تعدادی از ساختارهای کلیدی سلول‌ها می‌شود. سلول‌ها جهت برقراری ارتباط به این سلول‌ها نیاز دارند. سرم موش جوان باعث تشکیل یافتن سیناپس‌های بیشتر شد. چنین تاثیری در نورون‌هایی که به آن‌ها سرم موش پیر تزریق شده بود، مشاهده نگردید.

Sudhof و همکارانش متوجه شدند سرم موش جوان غنی از دو پروتئین THBS4 وSPARCL1 می‌باشد که هر دو پروتئین، در رشد و سازماندهی سلول‌های بدن دخیل هستند. زمانی که آن‌ها تنها این دو پروتئین را به نورون‌های انسانی تزریق کردند، همان اثر افزایش تشکیل و فعالیت سیناپس‌ها رویت شد.

این مطالعه‌ی بسیار جالبی است که با کشف دو پروتئین دخیل در تقویت فعالیت‌های مغزی که در خون جوان وجود دارند، همراه است. از این پروتئین‌ها احتمالاً بتوان برای درمان بیماری‌های نورودژنراتیو در آیند استفاده کرد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید