انتشار این مقاله


چرا داروها در افراد مختلف اثربخشی متفاوتی دارند؟

تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا دارویی که برای فردی اثربخش است به نظر می‌رسد که برای شما اثربخش نیست؟ احتمالا جواب مربوط به روده‌تان است!

تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا دارویی که برای فردی اثربخش است به نظر می‌رسد که برای شما اثربخش نیست؟ احتمالا جواب مربوط به روده‌تان است!

باکتری‌های روده که بیش از ۱۵۰ دارو را پردازش می‌کنند توسط محققان به دقت مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین این محققان ژن‌هایی را که این توانایی را به باکتری‌ها می‌دهند، شناسایی کردند. این یافته‌ها نقش باکتری‌های روده در چگونگی واکنش افراد به داروها را مورد تاکید قرار دادند.

ممکن است که بتوانیم از ژن‌ها یا گونه‌هایی از باکتری‌ها برای پیش‌بینی ظرفیت فلور روده فرد در متابولیسم داروی خاص استفاده کنیم. این کار اولین قدم در شناسایی بیومارکرهایی است که بتوانند به پزشکان کمک کنند تا داروهایی را تجویز کنند که ایمن‌ترین و موثرترین برای بیمار باشند.

در مطالعه جدید، محققان بررسی کردند که آیا و چگونه ۲۷۱ دارو توسط ۷۶ نوع باکتری روده از نظر شیمیایی تغییر داده می‌شوند. یافته‌ها نشان دادند که دو سوم داروها حداقل توسط یک گونه از باکتری‌ها متابولیزه می‌شوند. سپس محققان ژن‌هایی را که باکتری‌ها را قادر به متابولیزه کردن داروها می‌کنند شناسایی کردند.

این تیم تحقیقاتی تنوع گسترده‌ای را در تعدادی از این ژن‌ها در افراد سالم یافتند. در برخی موارد، این تفاوت‌ها توضیح این است که چرا باکتری‌های روده (میکروبیوم) برخی از افراد داروها را سریع‌تر متابولیزه می‌کنند، در حالی که سایر افراد همان داروها را آهسته‌تر یا اصلا متابولیزه نمی‌کنند. زمانی تصور می‌شد که متابولیسم داروها فقط توسط ارگان‌ها از جمله کبد انجام می‌گیرد.

محققان امیدوارند که این مطالعه اولین گام موثر در درک نقش میکروبیوم در متابولیسم دارو باشد. آن‌ها فکر می‌کنند که این رویکردها همچنین می‌توانند مشخص کنند که چگونه میکروبیوم روده واکنش فرد به ترکیبات غیردارویی مانند مواد مغذی و عوامل محیطی تنظیم می‌کند.

این مطالعه در ژورنال Nature منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید