انتشار این مقاله


ریسک فاکتور سرطان سینه: کمبود ورزش

تحقیقات نشان می‌دهد که بین ورزش منظم سبک تا سنگین در حدود ۴ تا ۷ ساعت در هفته و کاهش ریسک سرطان سینه ارتباطی وجود دارد. ورزش علاوه بر اینکه قند مصرف کند، قند خون بدن را نیز تنظیم کند و مهم‌تر از همه، میزان فاکتور رشد شبه انسولینی را در عروق محدود می کند؛ […]

تحقیقات نشان می‌دهد که بین ورزش منظم سبک تا سنگین در حدود ۴ تا ۷ ساعت در هفته و کاهش ریسک سرطان سینه ارتباطی وجود دارد.

ورزش علاوه بر اینکه قند مصرف کند، قند خون بدن را نیز تنظیم کند و مهم‌تر از همه، میزان فاکتور رشد شبه انسولینی را در عروق محدود می کند؛ این فاکتور در رفتار و رشد سلول‌های سینه نقش دارد.

افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، وزن متناسبی دارند و همچنین مقدار چربی اضافی انباشته در بدنشان کم است. سلول های چربی استروژن ترشح می کنند و در نتیجه سلول‌های چربی اضافی استروژن بیشتر تولید می کنند؛ وقتی که سلول های پستان با این استروژن بیشتر مواجه می‌شوند، ریسک سرطانی شدن شان افزایش می‌یابد.

اقداماتی که می توان انجام داد

ورزش بخش مهمی از زندگی را تشکیل می دهد، به طوری که دپارتمان کشاورزی آمریکا مردم را به مراجعه به گایدلاین‌های فعالیت روزانه توصیه می‌کند.

سازمان سرطان آمریکا به زنانی که با سرطان سینه تشخیص داده شده اند توصیه می کند که با ورزش منظم حدود ۴ تا ۵ ساعت در هفته، می توانند کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند و هم ریسک ابتلا به سرطان جدید را کاهش دهند؛ تحقیقات ثابت کرده است که در زنان مبتلا به سرطان سینه که ۳ تا ۵ ساعت در هفته با سرعت متوسط پیاده روی می کنند، شانس زنده ماندن و شکست سرطان افزایش می‌یابد.

ورزش را به آرامی شروع کنید

اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که با پزشک خود و در صورت امکان با یک متخصص ورزش، درباره یک برنامه ایمن و حساس که اختصاصاً بر اساس ومتناسب با نیازها و مهارت های فعالیتی شما طراحی می شود، صحبت کنید. همچنین بهتر است که با پزشک خود درباره وزن مناسب با قد، سن و فرم بدنی‌تان نیز مشورت کنید.

ممکن است که تمایل به آغاز تدریجی داشته باشید؛ مثلا پیاده‌روی روزانه در حدود ۱۵ دقیقه و سپس به آرامی این زمان و سرعت‌ را افزایش دهید که در این صورت برای این که به ۵ ساعت در هفته پیاده روی برسید، به یک ماه زمان نیاز خواهید داشت که البته این مشکل ساز نیست .

اگر اطمینان ندارید که چگونه می خواهید این برنامه ورزشی را شروع کنید، بهتر است که به یک باشگاه مراجعه کرده و یا اینکه با یک متخصص ورزش قرار ملاقات گذاشته و در رابطه با روشه‌های مختلف فعالیت‌های ورزشی صحبت کنید.

اغلب مردم ترجیح می‌دهند که با نوار صوتی در خانه ورزش کنند، برخی با کار باغبانی یا ساخت و ساز این ورزش را جایگزین و لذت بخش می کنند، عده‌ای تمایل به شرکت گروهی در بازی‌های فوتبال یا بسکتبال دارند و همچنین پیاده روی با یک دوست، هم برای تثبیت روابط اجتماعی و هم برای بهره‌مندی از اثرات مثبت ورزش توصیه میشود؛ بنابراین همانطور که ملاحظه میکنید با یافتن یک راه مناسب که متناسب با روحیات و نیاز شما است، می توان به ورزش پرداخت.

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *