انتشار این مقاله


فاکتورهای ریسک سرطان سینه: سطوح پایین ویتامین D

ویتامین D در کنترل رشد نرمال سلول‌های پستانی موثر بوده و می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد.

ویتامین D در جذب کلسیم موثر است که خود باعث سلامت استخوان‌ها می‌شود. ویتامین D همچنین در عملکرد مناسب سیستم عضلانی، ایمنی و عصبی موثر می‌باشد. قسمت اعظم ویتامین D زمانی ساخته می‌شود که فرم غیرفعال آن در پوست در اثر تابش آفتاب به فرم فعال تبدیل می‌گردد. مقادیر اندک ویتامین D در شیر، ماهی‌های پرچرب و تخم مرغ وجود دارد. در اثر عدم قرارگیری پوست در معرض نور خورشید و استفاده از ضدآفتاب‌ها، تولید ویتامین D از این راه محدود می‌گردد.

مطالعات نشان داده‌اند که زنان دارای سطوح پایین ویتامین D در خطر افزایش‌یافته ابتلا به سران سینه هستند. احتمالا ویتامین D در کنترل رشد نرمال سلول‌های پستانی موثر بوده و می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را بگیرد.

چه گام‌هایی در جهت کاهش ریسک می‌توان برداشت؟

دو راه مطمئن به منظور افزایش سطح ویتامین D عبارتند از: افزایش میزان مواجهه مستقیم با نور خورشید و دریافت مکمل‌های ویتامین D. غذاهای سرشار از ویتامین D نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند، اما تاثیر کمتری خواهند داشت.

افزایش مواجهه با نور خورشید

حتی مواجهه‌های کوتاه‌مدت با نور مستقیم آفتاب مانند ۱۵ دقیقه به مدت سه بار در هفته نیز، می‌توانند ویتامین D موردنیاز شما را حتی بیشتر از مقدار دریافتی پیشنهادی در روز تامین کنند. همچنین اووردوز ویتامین D در اثر مواجهه با آفتاب ممکن نخواهد بود. البته نور مستقیم خورشید علاوه بر مزایایی که در تامین سطح ویتامین D موردنیاز بدن دارد، ممکن است خطراتی نیز به همراه داشته باشد. مواجهه با نور آفتاب خطر وقوع سرطان‌های پوستی مانند ملانوماها را افزایش می‌دهد.

در کل، بسیاری از متخصصان استفاده از محافظ‌ها را در زمان‌هایی که سطح پرتو فرابنفش متوسط تا بالا می‌باشد، توصیه می‌کنند. پرتوهای فرابنفش نامرئی هستند و شما نمی‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. لایه اوزون کره زمین را از پرتوهای فرابنفش محافظت می‌نماید. ضخامت لایه اوزون در فصل‌ها و آب‌وهواهای مختلف متفاوت است و درنتیجه پرتوهای فرابنفش ممکن است در این حالات بیشتر به زمین برسند.

متغیرهای مختلفی در میزان ویتامین D تولیدشده در اثر نور خورشید نقش دارند:

  • هر چه رنگ پوستتان تیره‌تر باشد، ویتامین D کمتری تولید خواهدشد.
  • هر چه محل زندگی شما از خط استوا دورتر باشد، ویتامین D کمتری تولید خواهید نمود.
  • هر چه ساعات روز کمتر باشند، ویتامین D کمتری در بدن تولید خواهد شد.

این فاکتورها باعث می‌شوند که دریافت ویتامین D کافی در اثر مواجهه با نور آفتاب غیرممکن شود.

دریافت مکمل‌ها

پیش از آنکه دریافت ویتامین D خود را افزایش دهید، باید سطح سرمی ویتامین D خود را بدانید. این کار با تست خون ساده‌ای انجام می‌گیرد که طی معاینات روتین پزشکتان دستور به انجام آن می‌دهد. محققان سطوح سرمی ویتامین D 40-60 ng/ml را توصیه می‌کنند.

پیش از دریافت مکمل، با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از محصولات مرتبط و نیز سطح سرمی مناسب ویتامین D مشورت نمایید. در صورتیکه سطح ویتامین D بدن شما پایین بوده و از مکمل‌ها برای بازگشت به محدوده نرمال استفاده می‌کنید، پس از چند ماه دوباره سطح ویتامین D خود را چک کنید و دوباره طبق آن تنظیم دوز را انجام دهید. دریافت بیش از حد ویتامین D می‌توانند کلسیم خونتان را به مقدار زیادی افزایش دهد.

در صورتیکه در حال مصرف مکمل‌های ویتامین D هستید، متخصصان دریافت فرم D3 را به فرم D2 تشخیص می‌دهند.

مقدار پیشنهادی روزانه ویتامین D دریافتی، ۶۰۰ واحد جهانی برای هر فرد و در هر سنی است. یک مولتی ویتامین عادی دارای ۴۰۰ واحد ویتامین D می‌باشد.

غذاهای سرشار از ویتامین D

  • سالمون
  • گربه ماهی
  • شاه ماهی
  • صدف خوراکی
  • ماهی خال مخالی
  • ساردین
  • قزل‌ آلای steelhead

پیش از انتخاب گونه ماهی موردنظرتان، دقت داشته باشید که از انواعی که دارای مقادیر بالای جیوه هستند پرهیز کنید.

دریافت روزانه ۱ تا۳ قاشق غداخوری روغن جگر ماهی کاد به عنوان مکمل می‌تواند نیازمندی شما به ویتامین D را تامین نماید. بسیاری از افراد طعم این ماده را دوست ندارند و درنتیجه می‌توانند این مواد غذایی را امتحان کنند (هر چند سطح ویتامین D این غذاها کمتر است):

  • شیر
  • برخی از انواع ماست (انواع غنی شده با ویتامین D)
  • برخی از انواع آب پرتقال (انواع غنی شده با ویتامین D)
  • برخی از انواع شیر سویا (انواع غنی شده با ویتامین D)
زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *