انتشار این مقاله


چه میزان خون‌ریزی در طی قاعدگی طبیعی است؟

پریود نشانه‌ی سلامت جسم شماست. بنابراین دانستن ویژگی‌های پریودتان شما را در حفظ سلامتی یاری خواهد کرد.

  • حجم خون‌ریزی طبیعی در هر پریود ۵ الی ۸۰ میلی‌لیتر است.
  • روش‌های پیشگیری از بارداری مختلف تأثیر متفاوتی در حجم خون‌ریزی خواهند داشت.
  • از دست دادن بیش از ۸۰ میلی‌لیتر خون در هر پریود، منوراژی یا خون‌ریزی شدید محسوب می‌شود.

پریود بخش طبیعی از چرخه‌ی قاعدگی محسوب می‌شود. در هر چرخه با رشد دوباره‌ی اندومتریوم بدن برای بارداری احتمالی آماده می‌شود. اولین روز از پریود اولین روز از چرخه‌ی قاعدگی محسوب می‌شود. پریود نشانه‌ی سلامت جسم شماست. وضعیت پریود در هر کس منحصر به فرد است بنابراین دانستن ویژگی‌های پریودتان شما را در حفظ سلامتی یاری خواهد کرد.

تغییرات پریود در گذر زمان

پریودها در اوایل پس از منارک (شروع پریود)، پس از بارداری و دوران پیش‌یائسگی نامنظم خواهند بود؛ عدم تخمک‌گذاری در این دوران شایع است و دلیل عدم قاعدگی نیز همین مورد است. در صورتی که تخمک‌گذاری اتفاق نیفتد، پریود نیز نخواهید شد و یا ممکن است پریود دیرتر از زمان معمول آن ایجاد شده و شدیدتر/خفیف‌تر، کوتاه‌تر/بلندتر از حالت عادی باشند.

در میان این برهه‌های زمانی، پریودها شدت و مدت زمان یکسانی خواهند داشت. با این وجود با توجه به این‌که، ویژگی‌های پریود به هورمون‌های شما بستگی دارد بنابراین وجود تغییرات در هر چرخه تا حدی طبیعی است. سطح هورمون‌ها به دلایل استرس، ورزش، رژیم غذایی یا استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری تغییر می‌کند و هر پریود با پریود دیگر متفاوت خواهد بود. پریود و شدت خون‌ریزی به دلایلی مثل پولیپ رحم، فیبروئید و تخمدان پلی کیستیک که نیاز به مراجعه‌ی به پزشک دارند، تغییر می‌کند.

تخمین حجم خون‌ریزی

فهمیدن آن‌که در هر چرخه چه میزان خون از بدن خارج می‌شود، کار ساده‌ای نیست. در صورتی که از فنجان قاعدگی استفاده می‌کنید معمولا مدرج هستند (مثل ۱۰ میلی‌لیتر، ۱۵ میلی‌لیتر، ۲۵ میلی‌لیتر) و در اندازه‌گیری حجم خون کمک خواهند کرد. در کل با توجه به اندازه و میزان جذب هر پد یا تامپون بهداشتی نیز اندازه‌گیری تا حدی امکان‌پذیر است. تامپون با قدرت جذب متوسط می‌تواند تا ۳ میلی‌لیتر حجم را در خود نگه دارد در حالی که تامپون با قدرت جذب بالا در حدود ۱۲ میلی‌لیتر خون را در خود نگه می‌دارد. یک پد بهداشتی روزانه‌ی معمولی تقریبا ۵ میلی‌لیتر و پد بهداشتی شبانه ۱۰ الی ۱۵ میلی‌لیتر قدرت جذب دارد. در صورتی که مجبور باشید هر ۲ ساعت یکبار پد یا تامپیون خود را عوض کنید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

حجم خون‌ریزی طبیعی در هر پریود برای کسانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده نمی‌کنند، چه مقدار است؟

بزرگسالان

طول مدت پریود در یک بزرگسال حدود ۸ یا ۹ روز است. که در این حالت از دست دادن ۵ الی ۸۰ میلی‌لیتر خون (حدود ۶ قاشق غذاخوری) طبیعی محسوب می‌شود. معمولا ۱ الی ۲ روز اول شروع پریود خون‌ریزی شدیدتر است که در این حالت دفع لخته‌ و حجم زیاد خون طبیعی محسوب می‌شود. رنگ ترشحات قاعدگی در طول پریود تغییر می‌کند، در حالت خون‌ریزی شدید کم‌رنگ‌تر بوده و با نزدیک شدن به روزهای آخر پررنگ‌تر خواهد شد.

جوانان

حجم خون‌ریزی، طول مدت زمان و تکرر پریودها در اوایل شروع پریودها کمی متفاوت است و نامنظم بودن در این برهه امری طبیعی است. به مرور زمان این مشکل حل خواهد شد. حجم خون‌ریزی در جوانان نیز ممکن است تا ۸۰ میلی‌لیتر اتفاق بیفتد اما به طور کلی معمولا شدت کمی دارد.

حجم خون‌ریزی طبیعی در هر پریود برای کسانی که از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، چقدر است؟

روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مثل قرص، حلقه‌ی واژن یا پچ‌ها ترشح و تنظیم هورمون‌هایی مثل استروژن و پروژسترون در بدن را کنترل می‌کنند. در صورت استفاده‌ی صحیح، هورمون‌های آزاد شده از تخمک‌گذاری جلوگیری خواهد کرد. با توجه به روش پیشگیری، پریود تغییر خواهد کرد. معمولا در فواصل زمانی عدم استفاده از این روش‌ها خون‌ریزی رخ خواهد داد. خون‌ریزی زمان استفاده از این روش‌ها به عنوان خون پریود تلقی نمی‌شوند بلکه به علت کاهش سطح هورمون‌ها در طول روزهایی است که به طور مناسب از این روش‌ها استفاده نکرده باشید.

بسیاری در مدت استفاده از این روش‌ها خون‌ریزی‌های خفیفی دارند و در بعضی اصلا خون‌ریزی مشاهده نمی‌شود. در موارد استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری پوشش داخلی رحم به اندازه‌ی حالت طبیعی ضخیم نخواهد شد بنابراین افراد پریود نخواهند شد یا به خصوص در صورت استفاده طولانی مدت از این روش‌ها، پریودها خفیف خواهند بود.

حجم خون‌ریزی طبیعی در هر پریود برای کسانی که از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمون پروژسترون استفاده می‌کنند، چقدر است؟

روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی مختلفی وجود دارد که میزان هورمون در هر یک با دیگری متفاوت است. برخی از انوع آن‌ها فقط حاوی پروژستین (پروژسترون سنتتیک) بوده و استروژن ندارند. این روش‌ها شامل قرص مینی‌پیل، تزریق پروژستین یا ایمپلنت موارد آهسته رهش هستند.

قرص‌های مینی پیل

در حالت استفاده از مینی‌پیل، چرخه‌های قاعدگی نرمال نخواهند بود و میزان خون‌ریزی بستگی به قرص آن متفاوت خواهد بود. با تغییر سطح هورمون‌ها، شدت خون‌ریزی نیز تغییر خواهد کرد.

خون‌ریزی نامنظم، کاهش حجم خون‌ریزی، تغییر در چرخه‌ها یا عدم قاعدگی در صورت مصرف قرص‌های مینی‌پیل یا عدم مصرف منظم آن‌ها ایجاد خواهند شد.

تزریق و ایمپلنت

این روش‌ها موجب کوتاه و خفیف شدن پریود یا نبود خون‌ریزی در برخی روزها خواهند شد. خون‌ریزی غیرقابل پیش‌بینی، لکه‌بینی و خون‌ریزی طولانی‌مدت در طول چند ماه اول استفاده از این روش‌ها، طبیعی است. این علائم با گذر زمان بهبود می‌یابند اما در برخی افراد نیز امکان دارد ادامه پیدا کنند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید