انتشار این مقاله


کدام ویتامین به کاهش وزن کمک می‌کند؟

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین D با کاهش وزن ارتباط دارد. افرادی که سطح بالایی از ویتامین D دارند، معمولا وزن و چربی شکمی بیشتری از دست می‌دهند.

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین D با کاهش وزن ارتباط دارد. افرادی که سطح بالایی از ویتامین D دارند، معمولا وزن و چربی شکمی بیشتری از دست می‌دهند.

یکی از علل تاثیر مثبت ویتامین D ممکن است ارتباط آن با نوروترنسمیتر سروتونین باشد. سروتونین می‌تواند همه چیز از خواب گرفته تا خلق و خوی را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است سطح بالای ویتامین D ذخیره‌ی چربی را سرکوب کند. در مقابل، سطح پایین ویتامین D در بدن با دخیره چربی همراه است.

این یافته‌ها نتایج بررسی ۹۰ زن جوان در کالیفرنیا می‌باشد. سطح ویتامین D، وزن و چربی بدن آن‌ها اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که کمبود ویتامین D با کوتاهی و سنگین‌تر بودن در ارتباط است.

بیشتر بخوانید:

شیوع بالای کمبود ویتامین D در افراد جوانی که در مناطق آفتابی زندگی می‌کردند، تعجب‌آور بود. محققان دریافتند که زنان جوان دارای کمبود ویتامین D نسبت به زنان جوان دارای سطح نرمال ویتامین D  به‌طور قابل توجهی سنگین‌تر هستند و شاخص توده بدنی بالاتر و چربی شکمی بیشتری دارند.

کمبود ویتامین D همچنین با بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های خودایمنی و احتمال بالای ابتلا به سرماخوردگی ارتباط دارد.

غذاهای غنی از ویتامین D شامل ماهی‌های چرب و تخم‌مرغ است، اما اکثر افراد ویتامین D خود را از طریق اثر نور خورشید بر پوست دریافت می‌کنند.

پزشکان به شناسایی سطح ویتامین D بزرگسالان جوان در معرض خطر از طریق آزمایش خون ساده و مفید نیاز دارند. از آنجایی که کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به تجمع چربی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن در سال‌های بعدی زندگی شود، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مکمل‌های ویتامین D می‌توانند فواید بالقوه در رشد سالم افراد جوان داشته باشند، مورد نیاز است.

این مطالعه در ژورنال Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *