انتشار این مقاله


چرا افراد دارای اسکیزوفرنی اشارات و نشانه های اجتماعی را اشتباه تعبیر می کنند؟

یک مطالعه جدید از موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علم اعصاب (IOPPN) در کالج کینگ لندن روشن می کند که چرا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نشانه های اجتماعی را در دیگران به‌درستی تعبیر و تفسیر نمی کنند و اغلب منجر به افکار ناخوشایند پارانوئیدی و آزار و اذیت می شوند.

یک مطالعه جدید از موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علم اعصاب (IOPPN)  در کالج کینگ لندن روشن می کند که چرا افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نشانه های اجتماعی را در دیگران به‌درستی تعبیر و تفسیر نمی کنند و اغلب منجر به افکار ناخوشایند پارانوئیدی و آزار و اذیت می شوند.  

یافته های  این تحقیق که در ژورنال Psychological Medicine منتشر شد، می تواند در بوجود آوردن و توسعه مداخلات روانشناختی جهت کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی برای تعبیر و تفسیر نشانه های اجتماعی کمک نماید و شاید علایم بیماری آنها را بهبود بخشد.   

محققان رفتار ۵۴ نفر از مشارکت کنندگان شامل ۲۹ نفر مبتلا به اسکیزوفرنی را همچنانکه آنها موقعیت بدنی و حرکات یک هنرپیشه را بر روی کلیپ ویدیوئی بی صدا (صامت)  مشاهده می کردند، مورد مطالعه قرار دادند. این موقعیت و حرکات بدنی شامل گذاشتن انگشت بر روی لبها جهت اشاره نمودن به ” مراعات سکوت” یا حرکات اتفاقی مثل خاراندن چشم بود.  

محققان دریافتند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی قادر به تعبیر معنی دار حرکات بدنی و حرکات اتفاقی درست مثل افراد سالم بودند. با این حال، زمانی که جهت حرکات مبهم بود (یعنی بوضوح در جهت آنها یا بدور از آنها نبود)، آنها به احتمال خیلی زیاد حرکات بدنی را به اشتباه در جهت خود تعبیرکردند.

طبق نظر محققان، این می تواند نشانگر تمایل زیاد به ارجاع به خود این نشانه های اجتماعی مبهم یا “تفکرفوق العاده” باشد، که قصد غلط از اعمال دیگران استنباط می شود. هر دو این تعابیر می توانند اتفاقات پارانوئیدی تجربه شده توسط افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ، که توسط محققان بیان می شود، را پشتیبانی نماید. کاشف بعمل آمده است که اعتماد بنفس بیماران در تعبیر و تفسیرشان به صورت قوی با تمایل آنها به تجربه علایم هالوژنیک مرتبط باشد.     

پروفسور Sukhi Shergill  از دانشکده مطالعات روانشناسی دراین مورد می گوید: “انسان ها افراد اجتماعی می باشند و اغلب لذت را در بده بستان با دیگران پیدا می کنند.در حالی که اغلب توجهات بر روی محاوره با یکدیگر است، رفتار غیر محاوره ای مثل حرکات بدن، ژست ها وحالت چهره نقش خیلی مهمی را در انتقال پیغام بعهده دارند. با این حال پیغام در حال انتقال همیشه واضح و روشن نمی باشد، یا بعنوان پیغام مثبت تلقی نمی شود، و مثال واضح درافراد مبتلا به اسکیزوفرنی که تمایل شدید به تعبیر و تفسیر وارونه و غلط اهداف دیگران به صورت بد دارند، می باشد. مطالعات ما پایه و اساس مداخلات روانشناختی را با هدف بهینه سازی تعبیر و تفسیرژست بدنی فراهم می آورد. این مطالعات همچنین می تواند رهنمودهایی را برای پزشکان و مراقبان در چگونگی ارتباط با بیماران دارای اسکیزوفرنی جهت کاهش تعبیر و تفسیر غلط رفتارهای غیر محاوره ای ارایه نماید.”

پرفسور Shergill می افزاید:” ظهور تازه هنگام تکنولوژی واقعیت مجازی فراهم آورنده زمینه مساعد برای بررسی تاثیرات روانشناختی ارتباط غیر کلامی با انعطاف بیشتر می باشد که ممکن است برای فهم آتی ما ازمشکلات و نقص های اجتماعی مرتبط با بیماری اسکیزوفرنی کارگشا باشد.”

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید