انتشار این مقاله


آیا رژیم های غذایی سم زدایی مزایایی برای سلامتی دارند؟

رژیم‌های سم زدایی (Detox) محبوب هستند، اما شواهد کمی وجود دارد مبنی بر این که سموم بدن شما را از بین می‌برند.

رژیم‌های سم زدایی (Detox) محبوب هستند، اما شواهد کمی وجود دارد مبنی بر این که سموم بدن شما را از بین می‌برند.

رژیم‌های خاص سم زدا متفاوت هستند اما معمولا یک دوره ناشتا و به دنبال آن یک رژیم سخت از سبزیجات خام، میوه‌ها و آبمیوه‌ها و آب است. علاوه بر این، برخی از رژیم‌های غذایی سم زدایی از گیاهان و مکمل‌های دیگر، همراه با پاکسازی‌کنندگان کولون برای خالی کردن روده استفاده می‌کنند.


مقاله مرتبط: رژیم شکم تخت چیست و آیا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟


 

بعضی افراد احساس می‌کنند که در دوران رژیم سم زدایی و پس از آن تمرکز بیشتری دارند و پر انرژی هستند. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که رژیم‌های سم زدایی در واقع  سموم را از بدن حذف کنند. در واقع، کلیه‌ها و کبد به طور کلی در فیلتر کردن و حذف بیشتر سموم مصرف شده موثر هستند.

پس چرا بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که پس از رژیم سم زدایی احساس بهتری دارند؟ ممکن است بخشی از این واقعیت باشد که یک رژیم غذایی سم‌زدایی غذاهای بسیار فرآوری شده را که چربی‌های جامد و قند بالا دارند، حذف می‌کند. به سادگی اجتناب از این غذاهای دارای کالری بالا و ارزش غذایی پایین  برای چند روز ممکن است بخشی از پاسخ این سوال باشد که چرا مردم احساس بهتری می‌کنند.

اگر فکر میکنید رژیم غذایی سم زدایی را استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در نظر گرفتن عوارض جانبی احتمالی نیز مهم است. به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی که به شدت پروتئین را محدود می‌کنند و یا به عنوان مثال نخوردن طولانی مدت مواد غذایی را میطلبد ، می‌توانند باعث خستگی شوند. روزه داری طولانی مدت می‌تواند منجر به کمبود ویتامین و مواد معدنی شود.


مقاله مرتبط: آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا برای کاهش وزن بی‌خطر است؟


 

پاکسازی کولون، که اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه سم زدایی توصیه می‌شود، می تواند باعث گرفتگی، نفخ، تهوع و استفراغ شود. از دست دادن آب بدن نیز می‌تواند باعث نگرانی شود.

در نهایت، در نظر داشته باشید که رژیم غذایی زودگذر یک راه حل مناسب برای درازمدت نیست. برای نتایج پایدار، بهترین گزینه برای شما این است که یک رژیم غذایی سالم  بر اساس میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل و منابعی با پروتئین بالا مصرف کنید.

اگر انتخاب کنید که یک رژیم غذایی سم زدا داشته باشید، ممکن است بخواهید از آن به عنوان یک استارت در راه پیش رو برای انتخاب غذاهای سالم استفاده کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *