انتشار این مقاله


رژیم هیپوتیروئیدی: آیا غذاهای خاص می توانند عملکرد تیروئید را افزایش دهند؟

آیا رژیم هایپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) حقیقت دارد؟ آیا غذاهای خاص می‌توانند عملکرد تیروئید را افزایش دهند؟

آیا  رژیم هایپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) حقیقت دارد؟ آیا غذاهای خاص می‌توانند عملکرد تیروئید را افزایش دهند؟

به طور کلی هیچ رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. اگرچه ادعاهای مربوط به  رژیم غذایی هیپوتیروئیدی زیاد است ولی هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد خوردن یا اجتناب از غذاهای خاص باعث بهبود عملکرد تیروئید در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می‌شود.


مقاله مرتبط: کم کاری تیروئید


 

با این حال، ید کافی در رژیم غذایی برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است. در کشورهای توسعه یافته، بیماری تیروئید ناشی از کمبود ید تقریبا توسط مکمل‌های ید در نمک و غذا حذف شده است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل باعث می‌شود که استفاده از مکمل‌های ید غیر ضروری باشد. در واقع،  ید بیش از حد می‌تواند باعث شود برخی از افراد به هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) مبتلا شوند.

مکمل‌های دیگری مانند سویا در صورتی که در مقادیر زیادی مصرف شوند، ممکن است بر روی تولید هورمون تیروئید تأثیر بگذارند ولی در افرادی که مبتلا به کمبود ید نیستند، باعث کم کاری تیروئید نمی‌شوند.

اجتناب از افراط در رژیم غذایی، سلامت تیروئید را تضمین می‌کند. اگر نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.


مقاله مرتبط: شیر گاو توانایی بدن را برای جذب داروی خوراکی هورمون تیروئید کاهش می‌دهد

اگر کم کاری تیروئید دارید، داروهای جایگزین هورمون تیروئید را طبق دستور پزشک خود مصرف کنید – به طور کلی با معده خالی. همچنین لازم به ذکر است که فیبر غذایی بیش از حد می‌تواند جذب هورمون‌های ترکیبی تیروئید را مختل کند. برخی از غذاها، مکمل‌ها و داروها می‌توانند اثر مشابهی داشته باشند.

 از مصرف هورمون تیروئید همان زمان با موارد زیر اجتناب کنید:

  • گردو
  • آرد سویا
  • پنبه دانه
  • مکمل آهن یا مولتی ویتامین حاوی آهن
  • مکمل کلسیم
  • آنتی اسیدهایی که حاوی آلومینیوم یا منیزیم هستند
  • برخی از داروهای مناسب زخم مانند سوکرالفت (Carafate)
  • برخی از داروهای کاهنده کلسترول مانند داروهای حاوی کلستیرآمین (Prevalite) و کلستیپول (Colestid)

برای جلوگیری از تعاملات بالقوه مواد، این غذاها را چند ساعت قبل یا بعد از مصرف داروهای تیروئید خود بخورید یا استفاده کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید