انتشار این مقاله


آیا کمبود استروژن و ویتامین D زمینه ساز سندروم متابولیک پس از یائسگی است؟

مطالعه جدیدی نشان می دهد که استروژن کم باعث افزایش خطر سندرم متابولیک در زنان یائسه شده با سطح ناکافی ویتامین D می شود.

به دنبال شواهدی مبنی بر اینکه استروژن و ویتامین D برای ارتقای سلامت استخوان باهم کار می کنند، تحقیق جدیدی از چین در حال حاضر نشان می دهد که آنها همچنین می توانند به فروکش کردن سندرم متابولیک در زنان یائسه نیز کمک کنند.

سندرم متابولیک خوشه ای از عوامل خطر – مانند چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا است که باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماریها می شود.

مطالعه اخیر که در مجله Menopause منتشرشده است، میزان استروژن و ویتامین D و ارتباط آنها با سندرم متابولیک در یک گروه از زنان یائسه در جنوب چین را مورد بررسی قرار داده است.

نویسندگان نتیجه گیری کردند که یافته ها نشان می دهد در زنان یائسه چینی برای ویتامین D و کمبود استروژن در سندرم متابولیک یک نقش هم افزایی یا سینرژیستی وجود دارد.

در مجموع ۶۱۶ زن یائسه در این مطالعه شرکت کردند. سن آنها بین ۴۹-۸۶ بود و هیچکدام از آنها در شروع جمع آوری داده ها از استروژن و یا مکمل های ویتامین D استفاده نکردند.

محققان در این زنان سطح خونی استرادیول – قوی ترین هورمون استروژن – و ویتامین D و همچنین عوامل خطر سندرم متابولیک را اندازه گیری کردند.

نتایج مطالعه

این تیم یک “همبستگی مثبت” بین ویتامین D و استرادیول پیدا کرد. به عبارت دیگر، زنان دارای سطوح پایین ویتامین D دارای سطوح پایین تر از استرادیول نیز هستند و زنان دارای سطوح بالاتر ویتامین D نیز دارای سطوح بالاتر استرادیول هستند.

محققان همچنین عوامل سندروم متابولیک را که با ویتامین D و استرادیول بیشتر ارتباط دارند، بررسی کردند. آنها دریافتند که:

سطح بالاتری از ویتامین D سبب مطلوب شدن معیارهای فشار خون، قند خون و چربی  می شود.

سطوح پایین تر استراديول باافزایش معنی دار فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید همراه است.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد زنان با سطوح ناکافی ویتامین D و استرادیول احتمال بیشتری برای ابتلا به سندرم متابولیک نسبت به زنان با سطح کافی دارند.

محققان دریافتند که استرادیول کم، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در زنان با ویتامین D نا کافی افزایش می دهد.

ارزیابی سندرم متابولیک

سندرم متابولیک شامل پنج عامل خطر: چاقی مرکزی، تری گلیسیرید بالا،کاهش سطح کلسترول با چگالی بالا (HDL)، فشار خون بالا و افزایش قند خون است.

برای تعیین وضعیت سندرم متابولیک برای مطالعه اخیر، تیم از معیارهای تعریف بین المللی دیابت (IDF) ۲۰۰۶ استفاده شد.

تعریف IDF ۲۰۰۶ بیان می کند که سندرم متابولیک شامل چاقی مرکزی بعلاوه دو تا از چهار عامل دیگر است.

چاقی مرکزی به این معنی است که در اطراف منطقه معده بیش از حد چربی وجود دارد، که می تواند خطر بیماری قلبی را به میزان بیشتری نسبت به چربی های دیگر در سایر قسمت های بدن مانند کمر افزایش دهد.

برای چاقی مرکزی در زنان چینی، استاندارد IDF 2006 این را تعیین می کند که دور کمربرابر یا بیشتراز ۸۰ سانتیمتر یا ۳۱.۵ اینچ باشد. برای زنان سفید پوست در ایالات متحده، این اندازه بزرگتر یا مساوی ۸۸ سانتی متر یا ۳۴.۶ اینچ است.

برای چهار عامل خطر دیگر، معیارهای IDF 2006 که محققان استفاده کردند عبارتند از:

  • سطح تری گلیسیرید خون ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) یا بالاتر و یا دریافت درمان برای تری گلیسیرید بالا
  • کلسترول HDL کمتر از mg / dl 50 و یا در حال دریافت درمان برای HDL کلسترول بالا
  • فشار خون برابر یا بیشتر از ۱۳۰/۸۵ میلیمتر جیوه یا در حال دریافت درمان برای فشار خون بالا
  • گلوکز خون ناشتا برابر یا بیشتر از mg / dl ۱۰۰ یا در حال دریافت درمان برای دیابت
  •  

کلسترول HDL به خون کمک می کند تا کلسترول را از شریان ها دور کند.مقادیر کم آن می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

گلوکز خون ناشتا ۱۰۰ میلی گرم در دسیلیتر می تواند نشانه ای از دیابت باشد که به نوبه خود می تواند خطر بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی قلبی را افزایش دهد.

مهمترین مسئله بهداشت عمومی

سندرم متابولیک یک مسئله مهم بهداشت عمومی است. بر اساس یک مطالعه ۲۰۱۵ JAMA در مورد جمعیت ایالات متحده، نزدیک به ۳۵ درصد از بزرگسالان و نیمی از کسانی که در ۶۰ سالگی و بالاتربودند در طول ۲۰۱۱-۲۰۱۲ سندرم متابولیک داشتند.

دکتر جوآن پینکرتون، مدیر اجرایی جامعه یائسگی آمریکای شمالی، می گوید که این مطالعه نشان می دهد که استروژن کم باعث افزایش خطر سندرم متابولیک در زنان یائسه شده با سطح ناکافی ویتامین D می شود.

او خاطرنشان می کند که “انجمن غدد درون ریز توصیه می کند که ویتامین D برای زنان یائسه ۳۰ نانوگرم در هر میلی لیتر باشد.”

“این که آیا سطح کافی ویتامین D باعث افزایش مزایای قلبی عروقی غیر شناختی یا شناختی می شود، جایبحث و گفت و گو است و پاسخ ها در انتظار داده های کارآزمایی بالینی تصادفی است.”

دکتر جوآن پینکرتون
فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید