انتشار این مقاله


مکمل ویتامین D ممکن است در پیشگیری از دیابت نوع ۲ موثر نباشد

مطالعه‌ی گسترده تأثیرویتامین D را در یک گروه بزرگسال مورد بررسی قراردادند و هیچ مدرکی مبنی براینکه این مکمل می‌تواند از دیابت نوع ۲ جلوگیری کند، یافت نشد.

ویتامین D، ویتامین ضروری بدن می‌باشد که برای ساخت و نگهداری استخوان‌های سالم ضروری می‌باشد. بدن ما ویتامین D را در مواجهه با خورشید تولید می‌کند و زمانیکه این ویتامین حضور دارد، می‌تواند کلسیم را که بخش اصلی استخوان می‌باشد را جذب کند. ما می‌توانیم ویتامین D را در غذاهای خاصی مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی ساردین، شیر وغلات غنی شده و همچنین مکمل‌های ویتامین D پیدا کنیم. ویتامین D علاوه براینکه در سلامت استخوان و دندان‌ها تأثیرگذار است می‌تواند تأثیرات مثبت دیگری نیز روی سلامتی داشته‌باشند.

ویتامین D از مغز و ایمنی بدن و سیستم عصبی حمایت می‌کند و همچنین به تنظیم انسولین، افزایش سلامت قلبی‌عروقی و جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. دستورالعمل رسمی پیشنهاد می‌کند که بزرگسالان ۶۰۰ واحد بین‌المللی (IU) یا ۱۵ میکروگرم (میلی‌گرم) ویتامین D مصرف کنند. باید به این نکته هم توجه داشت که مصرف مقدار بالای این ویتامین نیز اثرات جانبی دارد. طبق مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان داده‌شده است که مصرف بالای ویتامین D در بین زنان سالمند منجربه افتادن و شکستگی استخوان می‌شود.همچنین مصرف بالا باعث سنگ‌های کلیوی در بین زنان می‌شود.

ویتامین D تأثیری در دیابت نوع ۲ ندارد

در حال حاضر یک تحقیق در مقیاس بزرگ به نام D2d که انجمن ملی دیابت، بیماری‌های دستگاه گوارش و کلیه (NIDDK) آنرا سرمایه گذاری می‌کند، درحال انجام است که بررسی می‌کند آیا مکمل‌های ویتامین D می‌تواند در جلوگیری از دیابت نوع دو موثر باشد یا نه. این مطالعه همچنین فواید و اثرات جانبی این ویتامین را بیان می‌کند.

یک گروه متشکل از ۲۰۰۰ بزرگسال از ۲۲ مکان در سرتاسر ایالات متحده آمریکا در این مطالعه شرکت کردند. نتایج این مطالعه هم‌اکنون در ژورنال پزشکی New England وجود دارد و دانشمندان آن را در نشست سالانه‌ی انجمن دیابت آمریکا در سانفرانسیسکو، کالفرنیا ارائه دادند. دکتر Myrlene Ststen دانشمند پروژه‌ی D2d در NIKDDK بیان می‌کند:

مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهد که رابطه‌ای بین سطوح پایین ویتامین D و افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ وجود دارد اما آیا اینکه مکمل‌های ویتامین D می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر باشد، ناشناخته است.

دانشمندان میزان ویتامین D شرکت‌کننده در تحقیق را در ابتدا مورد ارزیابی قراردادند و مشاهاده کردند که ۸۰ درصد افراد مقدار ویتامین کافی براساس توصیه به مصرف این ویتامین را دارند. سپس دانشمندان این افراد را به دوگروه تقسیم کردند که یک گروه ۴۰۰۰ IU ویتامین D دریافت می‌کردند و گروه دیگر روزانه دارونما مصرف می‌کردند. دانشمندان، شرکت‌کنندگان هر ۳-۶ ماه یکبار به مدت ۲ سال مورد بررسی قراردادند.

در آخر بررسی‌ها دانشمندان متوجه شدند که ۲۹۳ نفر از ۱۲۱۱ شرکت‌کننده در گروهی که ویتامین D دریافت می‌کردند، دیابت در آنها افزایش یافته‌است. درحالیکه در گروه مقابل در۳۲۳ نفر از ۱۲۱۲ شرکت‌کننده، دیابت افزایش پیدا کرده‌است. تفاوت بین دوگروه از لحاظ آماری چشمگیر نبود.

مطالعه‌ی D2d و سرنوشت این مطالعه

مطالعه‌ی D2d بزرگترین مطالعه می‌باشد که به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا ویتامین D می‌تواند در جلوگیری از دیابت موثر باشد یا نه. علاوه براندازه‌ی این مطالعه، این مطالعه شامل گروه‌های مختلف بزرگسال از نظر نژاد، جنس، سن و شاخص توده‌ی بدنی (BMI) می‌باشد. اندازه و تنوع در مطالعه‌ی کوهورت این اطمینان را ایجاد می‌کند که نتایج در مقیاس وسیع قابل اجرا می‌باشد. دکتر Anastassios G.Pittas از مرکز پزشکی توفتس در بوستون و نویسنده‌ی اول مقاله بیان می‌کند:

زمانی که مطاله به اتمام رسید ما متوجه شدیم که تفاوت معناداری بین دوگروه بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، نژاد و قومیت وجود ندارد.

استفاده‌ از مکمل‌های غذایی در آمریکا در حال افزایش است و ویتامین ‌D یکی از شایع‌ترین مکمل مورد استفاده در بین بزرگسالان می‌باشد. در سایه‌ی این مطالعات، مطالعه‌ی D2d میزان ایمنی مصرف ۴۰۰۰ IU ویتامین D را مورد ارزیابی قرار داد و نشان داد که این ایمنی در این دوز بیشتر از دوز توصیه شده می‌باشد. اگرچه مطالعات قبلی عوارض جانبی مصرف بالای این ویتامین را نشان داده بود و در برابر دوزهای بالای ویتامین D هشدار داده شده‌بود اما نتایج حاصل ار این تحقیق هیچ تفاوتی را بین دو گروه ار نظر کلسیم بالای خون و سنگ کلیه نشان نداد. دکتر Griffin P.Rodgers رئیس NIDDK بیان می‌کند:

ما همچنان به دنبال را‌های جدید برای چلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ هستیم و می‌دانیم تغییر سبک زندگی یا مصرف داروی متفورمین موثرترین روش برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌باشد. ما ۸۴ میلیون نفر از آمریکایی‌هایی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند را تشویق می‌کنیم تا از گزینه‌هایی مانند CDC ملی ( برنامه‌ی ملی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت ) که در سرتاسر کشور در دسترس قرار دارد، استفاده کنند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید