انتشار این مقاله


نقش ویتامین D و استرادیول در کاهش ریسک سندرم متابولیک

نقش ویتامین  D و استرادیول در اصلاح سلامتی استخوان زنان به خوبی ثابت شده است.مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیب این دو ماده می‌تواند در جلوگیری از بروز سندروم متابولیک که مجموعه‌ای از علائم از جمله بیماری قلبی، سکته و دیابت نقش داشته باشد. سندروم متابولیک با درگیری ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت زنان یائسه […]

نقش ویتامین  D و استرادیول در اصلاح سلامتی استخوان زنان به خوبی ثابت شده است.مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیب این دو ماده می‌تواند در جلوگیری از بروز سندروم متابولیک که مجموعه‌ای از علائم از جمله بیماری قلبی، سکته و دیابت نقش داشته باشد.

سندروم متابولیک با درگیری ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت زنان یائسه به عنوان یک مشکل بزرگ سلامتی جهانی تظاهر یافته است. میزان پیشرفت چاقی دور شکم و بیماری‌های قلبی مرتبط با سندرم متابولیک به طور قابل توجه با افزایش سن زنان بالا می رود و به نظر می رسد که با کاهش سطح استروژن در زنان یائسه در ارتباط است.

این یافته باعث شده است که محققان استرادیول درمانی را برای زنان یائسه کمتر از شش سال یائسگی به منظور کاهش بیماری‌های قلبی ارائه دهند.

به طور مشابه ویتامین دی نیز با بسیاری از مارکرهای سندروم متابولیک از جمله چاقی، کاهش قند خون، مقاومت انسولین و دیابت تیپ ۲ در ارتباط است؛ مکمل‌های حاوی ویتامین D در کاهش ریسک سندروم متابولیک طی بیست سال گذشته موثر واقع شدند.

 به دلیل اینکه اثرات تقویت کننده ویتامین D و استرادیول در تجویز همزمان این دو دارو، در بهبودی استخوان در زنان ثابت شده است، محققان تصور می‌کنند که کاربرد همزمان این دو ماده می‌تواند در سندرم متابولیک نیز موثر باشد.

 یک مطالعه روی ۶۱۶ زن یائسه بین سنین ۴۹ تا ۸۶ صورت گرفت که این زنان از ابتدای مطالعه هیچ گونه استروژن و ویتامین D مصرف نکرده بودند؛ نتیجه به صورت این بود که یک ارتباط مثبت میان ویتامین D و استروژن وجود دارد.

 مقادیر بالای ویتامین D با میزان مطلوب چربی ، فشار خون و سطح گلوکز در ارتباط است و استروژن با میزان نامطلوب کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون در ارتباط است. این نتایج اثرات تقویت کننده کمبود ویتامین D و استروژن را در گسترش سندروم متابولیک در زنان یائسه را ارائه می دهد؛ در این مطالعه مقادیر پایین استروژن ریسک سندروم را در زنان یائسه با کمبود ویتامین D را افزایش داده است.

دپارتمان اندوکرین آمریکا توصیه می کند که میزان ویتامین دی زنان یائسه حدود ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر باشد به طوری که مقادیر کافی ویتامین D باعث پیشگیری بیماری‌های قلبی و هم باعث پیشگیری از پوکی استخوان میشود.

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید