انتشار این مقاله


من در مورد دوسالگی وحشتناک زیاد شنیده‌ام؛ چرا ۲ سالگی خیلی دشوار است؟

اصطلاح “دوسالگی وحشتناک” برای توصیف تغییراتی که والدین اغلب در بچه‌های ۲ ساله مشاهده می‌کنند استفاده شده است.

اصطلاح “دوسالگی وحشتناک” برای توصیف تغییراتی که والدین اغلب در بچه‌های ۲ ساله مشاهده می‌کنند استفاده شده است. یک پدر یا مادر می‌تواند این سن را به دلیل تغییرات سریع در خلق و خوی کودک و همچنین دشواری برخورد با آن‌ها درک کند. یک دقیقه کودک شما ممکن است به شما چسبیده باشد، و بعد او در جهت مخالف فرار می‌کند.


مقاله مرتبط: ۳ اصل فرزندداری برای حفظ سلامت کودک


 

این تغییرات، هر چند چالش‌برانگیز اما بخش عادی رشد کودک هستند. دو سالگی تغییرات عمده‌‌ی حرکتی، فکری، اجتماعی و احساسی ایجاد می‌کند. همچنین، کودکان در این سن می‌توانند سخنان بسیار بیشتری از آنچه که می‌توانند بیان کنند را درک کنند – فاکتوری است که موجب احساسات و رفتارهایی می‌شود که برای والدین تفسیر آن‌ها دشوار است.

دو ساله‌ها با وابستگی خود به والدینشان و میلشان به استقلال مبارزه می‌کنند. آن‌ها مشتاق به انجام کارها به تنهایی هستند، اما شروع به کشف این موضوع می‌کنند که انتظار می‌رود از قوانین خاصی پیروی کنند. سختی این رشد طبیعی می‌تواند منجر به رفتار نامناسب، سرخوردگی، احساسات بدون کنترل و کج خلقی شود.

در طول این مدت، انتظار داشته باشید که شما و فرزندتان گاهی در مواجه با یکدیگر صبر خود را از دست خواهید داد. سعی کنید آرام باشید. هنگامی که کودک شما شروع به کاری می‌کند، سعی کنید توجه او را تغییر دهید. اگر نمی‌توانید توجه او را منحرف کنید، او را نادیده بگیرید.


مقاله مرتبط: ۵ کاری که والدین با انجام دادنشان باعث عصبانیت فرزندشان می‌شود!


 

اگر شما در جمع قرار دارید، بدون بحث یا سر و صدا، فرزند خود را نادیده بگیرید و منتظر بمانید تا قبل از ادامه فعالیت خود، آرام شود. همچنین، از شرایط چالش برانگیز خودداری کنید – مانند رفتن به فروشگاه در زمان ناهار کودک – و اطمینان حاصل کنید که فرزندتان را برای رفتار مناسب تحسین کنید.

با قبول تغییراتی که فرزند شما در حال مقابله با آن‌ها است و نشان دادن عشق و احترام به او، به فرزندتان کمک  می‌کنید که از این مرحله دشوار با اطمینان و اعتماد گذر کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید