انتشار این مقاله


ورزش در دوران قاعدگی

ورزش به طور کلی فواید متعددی دارد و پریود عاملی برای ترک ورزش در این دوره نیست.

در دوران پریود ممانعتی برای ورزش وجود ندارد.

مزایا

ورزش به طور کلی فواید متعددی دارد و پریود عاملی برای ترک ورزش در این دوره نیست بلکه انجام برخی حرکات با برنامه‌ی منظم فواید متعددی برای سلامتی بدن داشته و در تسکین دردها و علائم این دوره مؤثر است.

کاهش علائم PMS

اگر از خستگی و تغییرات خلقی چند روز مانده به شروع پریود و در طول همان دوره به تنگ آمده‌اید، انجام حرکات ایروبیک می‌تواند در تسکین علائم مؤثر واقع گردد.

افزایش ترشح اندورفین

اندورفین نوعی مسکن طبیعی است و زمانی که ترشح آن افزایش می‌یابد ضمن ایجاد احساس سرخوشی و تسکین مشکلات خلقی موجب تسکین دردهای قاعدگی نیز خواهد شد.

افزایش قدرت و سطح انرژی

یک مطالعه نشان داده است ورزش کردن در ۲ هفته‌ی اول چرخه‌ی قاعدگی نسبت به دیگر زمان‌ها، به دلیل پایین بودن سطح هورمون‌های زنانه، فواید بیشتری برای بالا بردن سطح انرژی و افزایش قدرت بدن دارد.

بهبود خلق

ورزش خلق‌تان را بهبود می‌بخشد و شما را شاداب‌تر می‌کند هم‌چنین در تسکین سردرد، انقباضات شکم یا کمردرد نیز مؤثر است.

تسکین دیس‌منوره

اگر پریودهای شدیدا دردناکی دارید که روند معمول زندگی‌تان را با مشکل روبرو می‌کند، انجام فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی آرام در کاهش علائم مؤثر است.

چه ورزش‌هایی در این دوره مناسب هستند؟

روزهای نخست پریود دردناک‌ترین و پرخون‌ترین روزهای چرخه‌ی قاعدگی هستند. بنابراین برای حل  این مشکل لازم است ورزش کردن را جزو اولویت‌هایتان قرار دهید.

پیاده‌روی سبک

ورزش‌های قدرتی. همان‌طور که اشاره شد ورزش کردن در دو هفته‌ی اول چرخه از نظر افزایش قدرت و نیروی بدن زمان بسیار مناسبی است.

یوگا و پیلاتس. چند روز پیش از شروع پریود زمان مناسبی برای شروع ورزش‌هایی چون یوگا است. یوگا در آرامش بخشی به بدن و کاهش علائم پیش از قاعدگی مثل درد شکم، درد پستان‌هاو خستگی و گرفتگی عضلانی مؤثر است.

چه ورزش‌هایی نباید انجام دهیم؟

درست مانند بسیاری از کارهای روزمره که باید از انجام آن‌ها بپرهیزید انجام برخی از ورزش‌ها نیز در این دوره توصیه نمی‌شود. البته این به معنای ورزش نکردن نیست بلکه برنامه‌ی معمول ورزش خود را پیش ببرید و فقط تغییر کوچکی در آن ایجاد کنید. اگر بیش از معمول خسته می‌شوید کمی از شدت فعالیت‌های خود بکاهید و از انجام ورزش‌های استقامتی کاهش دهید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *