انتشار این مقاله


درمان سرطان با زردچوبه و جلوگیری از رشد سلول های سرطانی

زردچوبه نه تنها در آشپزخانه، بلکه در علم پزشکی و درمان سرطان نیز کاربر دارد!

تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالت واشنگتن، سیستم تحویل دارویی را با استفاده از Curcumin، ترکیب اصلی تشکیل دهنده‌ی زردچوبه، ابداع کردند که همزمان با بهبود رشد سلول‌های سالم، از تکثیر سلول‌های سرطانی استخوان جلوگیری می‌کند. ابداع روش‌های نوین درمان سرطان با زردچوبه می‌تواند برای درمان استئوسارکوما، دومین سرطان کشنده‌ی شایع در کودکان موثر باشد.

محققانی نظیر سوسمیتا بوز، هرمن و بریتا لیندهلم و نابونیتا سرکار، این مطالعه را در ژورنال
ACS Applied Materials and Interfaces چاپ کردند.

جوانان مبتلا به سرطان استخوان اغلب با دوز بالای شیمی‌درمانی در قبل و بعد از جراحی، درمان می‌شوند که دارای عوارض جانبی زیادی می‌باشد. محققان در نظر دارند که روش‌های درمانی کم‌خطرتری را برای این بیماران به وجود آورند؛ خصوصا بعد از جراحی که بیماران باید بر روی بهبود بافت استخوان تمرکز کنند و در عین حال، داروهایی قوی برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی مصرف کنند.

نه تنها در آشپزی، بلکه سالهاست در کشورهای آسیایی، زردچوبه مصارف دارویی و پزشکی نیز دارد. ماده‌ی فعال موجود در آن با نام کوکومین، از خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی برخوردار است. کوکومین در تکثیر سلول‌های استخوانی سالم نیر موثر است.

نوآوری درمان سرطان با زردچوبه اخیرا مورد توجه محققان بسیاری قرار گرفته است. دکتر بوز در این باره می‌گوید:

مردم باید از خواص موادغذایی ارگانیک آگاه باشند. بیومولکول‌های طبیعی بدست آمده از گیاهان، هزینه و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. با این حال، وقتی از طریق دهان مصرف می‌شوند، جذب موثری نداشته و به سرعت متابولیزه شده و از بین می‌رود.

در این مطالعه، محققان با استفاده از چاپ سه‌بعدی، داربستی از جنس کلسیم فسفات تهیه کردند. با اینکه اغلب ایمپلنت‌های موجود، فلزی هستند، داربست‌های سرامیکی که بیشتر شبیه بافت استخوان انسان می‌باشند، در آینده، در جراحی‌های استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. محققان، کورکومین را با کپسولی از جنس چربی احاطه کرده و آن را وارد داربست‌ها می‌کنند تا این ماده‌ی شیمیایی تدریجا آزاد شود.

محققان دریافتند که سیستم تحویل دارو، بعد از ۱۱ روز میزان رشد سلول‌های سرطانی را حدود ۹۶درصد کاهش داده است. این سیستم همچنین رشد سلول‌های سالم استخوان را افزایش می دهد. این مطالعه، عصر جدیدی از علم را معرفی می‌کند که در آن، تکنولوژی چاپ سه‌بعدی با استفاده‌ی ایمن و موثر از طب جایگزین همراه است که می‌تواند ابزار بهتری برای مهندسی بافت استخوان فراهم آورد.

محققان با در نظر گرفتن جنبه‌های کم نظیر این مطالعه، کارایی سایر ترکیبات طبیعی در تکنولوژی بیوپزشکی را می‌سنجند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید