انتشار این مقاله


باکتری‌ های خوب روده ممکن است بیماری خودایمنی ایجاد کنند

باکتری‌هایی که در اکثر افراد مفید به نظر می‌رسند، ممکن است در افراد مستعد، بیماری خودایمنی ایجاد کنند.

میلیاردها باکتری موجود در روده‌ها، در هضم غذا و سلامت فیزیکی و ذهنی ما نقش ضروری دارند؛ اما باکتری‌هایی که در اکثر افراد مفید به نظر می‌رسند، ممکن است در برخی موجب آسیب شوند: این باکتری‌ها می‌توانند در افراد مستعد، بیماری خودایمنی ایجاد کنند.

این یافته‌ای است که Martin Kriegel، ایمونولوژیست دانشگاه Yale، و همکارانش حین مطالعه بر بیماران مبتلا بر سندرم آنتی‌فسفولیپید (APS) کشف کردند. سندرم آنتی‌فسفولیپید نوعی اختلال خودایمنی است که سیستم ایمنی بدن به پروتئینی دخیل در رقیق‌سازی خون حمله می‌کند. افراد مبتلا به این اختلال، در خطر ایجاد لخته، بروز سکته‌ی مغزی و سقط جنین هستند و بیماری حتی می‌تواند کشنده باشد. به گفته‌ی Kriegel:

افراد جوان مبتلا حتی ممکن است به طور ناگهانی بمیرند.

او متوجه شد اگر به صورت اتفاقی باکتری‌های روده پروتئینی مشابه پروتئین دخیل در شعله‌ور شدن APS بیان کنند، حمله‌ی سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سندرم مذکور صورت خواهد گرفت. هنگامی که تیم این محقق دیتابیس‌های میکروبیوم را بررسی می‌کردند، متوجه ارتباطی در این زمینه گشتند: گونه‌ای از باکتری‌ها تحت عنوان Roseburia intestinalis که به نظر می‌رسد در بهبود سلامت روده نقش داشته باشد، می‌تواند در این اتفاق مؤثر واقع گردد.

احتمالا با توجه به تعداد مولکول‌های موجود در میکروبیوم، این پدیده به صورت اتفاقی رخ می‌دهد.


Kriegel

تیم تحقیقات سپس فعالیت سیستم ایمنی را در افراد مبتلا به APS و سایر افراد، بررسی نمودند. با این که در تمامی افراد تحت مطالعه R. intestinalis به میزان مشابه وجود داشت، به نظر می‌رسید در افراد مبتلا التهاب ایجاد می‌نمود. همچنین این افراد برای حمله به باکتری‌ها، آنتی‌بادی می‌ساختند. آنتی‌بادی‌های مذکور بسیار شبیه آنتی‌بادی‌هایی بودند که این افراد در برابر پروتئین‌های خود‌ی‌شان می‌ساختند.

تیم Kriegel در آزمایش بر روی موش‌ها نیز متوجه شد در حیواناتی که از نظر ژنتیکی مستعد بروز APS هستند، یک دوز R. intestinalis می‌تواند بیماری را شعله‌ور کرده و پیامدهای مرگبار به دنبال داشته باشد. همه‌ی این‌ها نشان می‌دهند R. Intestinalis می‌تواند در افراد مستعد ژنتیکی که هنوز بیماری بروز نکرده، به طور تصادفی موجب تظاهر یافتن بیماری شود.

در واقع این امر نشان می‌دهد عاملی که برای یک بیماری مفید واقع می‌شود، ممکن است برای بیماری دیگر مضر باشد. در این صورت، ژن‌های افراد و سبک زندگی آن‌ها به طور بالقوه نتیجه را تعیین خواهند کرد.

این محقق امیدوار است میکروبیوم بتواند روش‌های درمانی جدیدی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی همچون APS  رقم بزند. در حالت تئوری، زمانی که این بیماری در فردی تشخیص داده می‌شود، حذف میکروب از میکروبیوم روده شاید بتواند به پیشگیری از ایجاد لخته‌ها در آینده کمک کند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید